Ziyaretçilerinizin çoğu bir linke tıklayarak web sitenize gelmektedir. Bu yüzden sayfanızın URL’sinin nasıl göründüğünü ve URL’nizde neyin gerçekten önemli olduğunu bilmeniz gerekiyor.
Birçokları tarafından yeterince üzerinde durulmayan URL’ler aslında şaşırtıcı derecede önemlidir. Öncelikle URL’lerin ne olduklarına dair kafanızda soru işaretleri varsa ilk olarak bu haberimizi okumanızı tavsiye ederiz. URL’lerin ne olduklarını biliyorsanız devam edelim:
URL Yapısı Nedir?
URL’ler; www ya da http ile başlarlar. Web sitenizin URL’si sizin web üzerindeki adresinizdir. Bir kişinin web sitenizdeki bir sayfayı ziyaret etmesini sağlayan en kolay ve doğal yol budur.
Web sitenizi henüz aktif etmediyseniz URL’leriniz için standart bir yapıyı kullanabilir ve sıfırdan daha kolay bir şekilde tüm sayfalarınız için URL’ler oluşturabilirsiniz. Fakat web sitenizi zaten aktif olarak kullanıyorsanız işler biraz daha karmaşık bir hal alır.
URL’lerinizde her zaman bir subdomain (www) ve bir root domain (websitem.com) bulunur. Bu kısa alanda web sitenizi doğru bir şekilde tanımladığınızdan emin olmalısınız.
URL yapınız doğrudan site mimariniz ile ilişkilidir. URL’leriniz her sayfanız için root domaininizin bir parçası olmalıdır. Örneğin blogunuz; www.websitem.com/blog/ şeklinde olabilir. Bu tarz bir URL’ye bakan ziyaretçi; hangi web sitesinde olduğunu ve web sitesinin blogunda olduğunu kolaylıkla anlayabilecektir.
URL Yapısı Neden Önemlidir?
URL yapınız şu nedenlerden dolayı önemlidir:
- Öncelikli olarak Google. Google arama sonuçlarında size üst sıralarda yer vermek için sayfalarınızın ne hakkında olduğunu bilmek zorundadır. Google bu konuda oldukça hassastır ve URL’leriniz ile bu isteğine cevap bulabilir.
- İkinci olarak sezgisel bir URL yapısına sahip olmak kullanıcılarınız için gezinme işlemlerini kolaylaştırır. Gömlek arayan bir kişi www.kiyafetwebsitem.com/erkek/gomlekler/ gibi bir sayfada gezinirse tam olarak hangi web sitesinde olduğunu ve hangi ürünlerin arasında olduğunu bilir. Hatta bilinçli bir ziyaretçi bir önceki sayfaya geri dönmek için ‘geri gel’ seçeneğine tıklamak yerine URL’nizdeki bir kısmı silerek ilgili kısmı ziyaret edebilir.
- Son olarak da URL yapınız arama motorlarının işlerini kolaylaştırabilir. Arama motoru tarayıcıları farklı sayfaları daha kolay bir şekilde tarayabilir ve sonuç sayfalarında URL’nizi daha doğru şekilde kullanıcılar için sunabilir.
Ek bir bilgi olarak eğer URL’nizde anahtar kelimelerinizi kullanırsanız Google sayfalarınızın tam olarak nelerle ilgili olduklarını daha iyi bilir ve hangi arama sonuçlarında sayfalarınıza öncelik vermesi gerektiğini daha kolay belirler.
İyi bir URL Yapısı Oluşturmak İçin 7 İpucu
Aşağıdaki ipuçlarımızdan ilham alarak URL’lerinizi akıllıca kullandığınızdan emin olun:
- Sayfaların URL’lerini sayfalarla ilişkili olacak şekilde düzenleyin.
Şaşırtıcı şekilde hala çok sayıda web sitesi saçma sapan karakterlerden oluşan URL’ler kullanmaktadır. Bu da SEO’yu baltalamaktan başka bir şey değildir. Ayrıca bu durum ziyaretçileriniz için de karmaşık bir deneyim sunar.
URL’leriniz için yapabileceğiniz ilk ve en önemli şey, her birini ilgili sayfayı temel alarak özelleştirmektir.
- Standart bir URL yapısı izleyin.
Yukarıda da değindiğimiz gibi URL’leriniz web sitenizin genel amacıyla ilişkili olmalıdır. Kategorileri ve alt kategorileri web site URL’niz ile ilişkili olacak şekilde özelleştirin. Fakat çok fazla kategori kullanarak URL’lerinizi kendiniz için bir tehdit haline getirmeyin. Yukarıda vermiş olduğumuz www.kiyafetwebsitem.com/erkek/gomlekler/ sezgisel bir URL yapısıdır. Fakat ekleyebileceğiniz /kisakollugomlek/kolayutulenengomlek/siyah/desenli/darkesim gibi seçenekler biraz abartıya kaçabilir.
Web sitenizi oluştururken, daha sezgisel bir siteye sahip olmak için ana kategoriler oluşturun ve ilerleyen zamanlarda bu kategorilere sadık kalarak site genelinde kullandığınız URL yapılarında olabildiğince tutarlı olun.
- Kısa ve basit tutun.
İyi URL’ler kısa ve açıklayıcıdır. URL’nizde gereksiz sözcüklere, karakterlere ve anahtar kelimelere yer vermekten kaçının.
Ziyaretçileriniz genellikle bir sayfanızı ziyaret etmek için linkleri ya da yer işaretlerini tercih ederler. Fakat yine de siz hatırlayabilecekleri URL’leri kullanmaya çalışın.
- Birincil anahtar kelimenizi kullanın.
Web sitenizdeki her sayfa için birincil bir anahtar kelime olmalıdır ve bu anahtar kelime URL’de kullanılmalıdır. Bu anahtar kelime ilgili sayfada neyin var olduğunu açıklayan genel bir terim olmalıdır.
Web sayfanız bir makaleye ya da bir bloga yönelik kullanılıyorsa içeriklerinizin başlıklarından anahtar kelimeler üretebilirsiniz. Örneğin; ‘Mükemmel Gömleği Seçmek İçin 10 İpucu’ başlıklı içeriğinizin URL’si ‘www.websitem.com/blog/mukemmel-gomlegi-bulun’ şeklinde olabilir.
- Kelimeleri ayırırken tire(-) kullanın.
URL’lere boşluk eklemek teknik olarak imkansızdır. Bu yüzden kelimelerinizi ayırırken tire kullanmaktan çekinmeyin. Böylesi SEO için de en uygunudur. Google da tireler konusunda anlayışlıdır ve tirelerin boşluğu temsil ettiğini bilir.
- Kullandığınız sözcüklere dikkat edin.
URL’lerinizi kısa ve basit tutmanız gerektiğinden bahsetmiştik. Bu da soru ekleri ya da bağlaçları URL’nizde kullanmamanız gerektiği anlamına geliyor. Fakat, ama, ancak, yalnız, de, da gibi seçeneklere URL’nizde yer vermeyin.
- Gerekirse canonical tag’ler kullanın.
Bu maddemiz biraz daha teknik bilgi gerektiriyor. Aynı sayfalarınızın farklı versiyonlarının Google tarafından ayrı sayfalar olarak kaydedilmesini istemezsiniz. Herhangi sebepten dolayı birden fazla URL’ye bağlı olan sayfalarınız varsa, canonical tag’leri kullanmalısınız. Canonical tag’leri nasıl kullanacağınızı bilmiyorsanız buraya tıklayarak ilgili haberimizi inceleyebilirsiniz.
Canonical tag’leri kullanarak bir sayfanın tüm sürümlerini temsil edecek olan ana URL’yi Google’a iletmelisiniz.
Sonuç
Standart URL yapısı düzenleme işlemleri biraz zaman alabilir. Fakat tamamladıktan sonra web sitenizin kullanımından tutun SEO’ya kadar birçok konuda gelişme gösterirsiniz. Her zaman en iyi sonuçları elde etmek için URL’lerinizi özelleştirin.