IHS Blog

Çerez (Cookie) Nedir ve İşletmenize Nasıl Yardımcı Olabilir?

çerez nedir?

Çerezler (Cookie), birçok web sitesi özelliğini etkinleştirmek için perde arkasında kullanılır. Dahası, çerezler tarafından toplanan veriler site sahiplerinin ziyaretçilerin siteleriyle nasıl etkileşimde bulunduğunu analiz etmelerine, ardından site performansını artıran ve daha iyi bir kullanıcı deneyimi sağlayan değişiklikler yapmalarına olanak tanır.

Bu makale, çerezlerin tam olarak ne olduğunu ve yaygın olarak nasıl kullanıldıklarını açıklayacak ve çerezlerin küçük işletmelere yardımcı olabileceği bazı tipik yolları inceleyecektir.

 

Çerez (Cookie) Nedir?

Çerez, bir web sitesi ile bir kullanıcının tarayıcısı arasında gönderilen bir veri paketidir. Amacı, ziyaretçilerin web sitesindeki faaliyetlerini takip etmektir.

Bir çerez özellikle, benzersiz bir kimlik etiketine sahip küçük bir metin dosyasından oluşur. İki kopyası  (biri bilgisayarınızda, diğeri web sitesinde depolanır.) vardır.

Bir çerezin her kullanıcının etkinliği hakkında kaydettiği bilgiler, kimlik doğrulama süreçleri, kullanıcı yorum bölümleri ve alışveriş sepetleri gibi standart web sitesi özelliklerinin işlevselliğini etkinleştirmek ve geliştirmek için kullanılabilir.

Bir kullanıcı, bilgisayarına çerez yükleyen bir siteye geri döndüğünde, web sitesi kullanıcıyı çerez temelinde tanıyabilir. Bu, sitenin kullanıcı deneyimini büyük ölçüde geliştirmesine olanak tanır. 

Örneğin, ziyaretçinin oturum açma kimlik bilgileri daha uygun bir kimlik doğrulama işlemi için saklanabilir, bu sayede daha önceki ziyaretindeki etkinlikler sonrası alışveriş sepeti veya istek listesi güncel olacaktır.

Çerezler tarafından saklanan bilgiler aynı zamanda değerli web sitesi analizleri için kaynak verilerdir. Site sahiplerinin, en çok hangi sayfaların ziyaret edildiği, ziyaretçilerin belirli sayfalarda ne kadar zaman geçirdiği ve kullanıcıların web sitelerindeki davranışlarıyla ilgili diğer birçok istatistik hakkında bilgi almalarına olanak tanır.

Şimdi, web sitelerinin çerezleri kullanabileceği ana yolları inceleyelim.

 

Web Siteleri Çerezleri Nasıl Kullanır?

Web sitelerinin tanımlama bilgilerini kullanma yollarını anlamanın iyi bir yolu, tanımlama bilgilerini iki gruptan birine, oturum tanımlama bilgilerine veya kalıcı tanımlama bilgilerine yerleştiren üst düzey bir sınıflandırmaya bakmaktır.

Bu iki tür, web sunucusu ve tarayıcı tarafından farklı şekilde ele alınır ve çok farklı amaçlar için kullanılırlar.

Oturum Çerezleri

Mevcut tarama oturumu bitene kadar tarayıcı tarafından geçici olarak saklanır. Topladıkları bilgiler yalnızca aktif web sitesi kullanımında ve o anki mevcut oturum sırasında kullanım içindir. Ziyaretçi siteden ayrıldıktan veya tarayıcısını kapattıktan sonra oturum çerezi kaldırılır. Birçok eklenti türünün kullandığı bu oturum çerezleri, genellikle güvenli ve alışveriş sepetleri gibi web sitesi modüllerinin ayrılmaz bir parçası olarak kabul edilir.

Kalıcı Çerezler

Bir siteye yapılan birden çok ziyarette, bir ziyaretçinin etkinliğini günlüğe kaydetmek için kullanılır. Kapatıldıktan sonra bile tarayıcı tarafından saklanırlar. Kalıcı çerezlerin yaygın kullanımı, kimlik doğrulama prosedürünü kullanıcılar için daha kolay hale getirmektir. Örneğin, kullanıcı bir oturum açma sayfasında “Beni Hatırla” yı tıklayarak izin verdiğinde, kimlik bilgilerini tarayıcıda saklamak için kalıcı bir çerez oluşturulur. Bu tür çerezler, bir kullanıcının istek listesini veya kullanıcının bir sonraki ziyaretinde saklamak isteyeceği herhangi bir şeyi takip etmek için de kullanılabilir.

Kalıcı çerezler için, web sitesi özelliklerinin etkinleştirilmesinden daha az ve kullanıcıları birden çok sitede izlemeyle ilgili daha fazla önemli bir kullanım daha vardır.

Google ve Facebook, kullanıcının deneyimini daha iyi özelleştirmek için kullanıcı etkinliğini bu şekilde günlüğe kaydeder. Kalıcı çerezlerin izleme ve tanımlama bilgileri olarak kullanılmasını içerir.

Bu sayede bir ziyaretçi; kalıcı bir çerez kullanarak bir siteye her geldiğinde çerez, çerezi yayınlayana gönderilir. Ancak, kullanıcı başka web sitelerini ziyaret ettiğinde, bu web sitelerinin çerez yayıncısı tarafından oraya yerleştirilen bir kaynağa (bir reklam gibi) sahip olması koşuluyla, çerez gönderilebilir.

Bazıları çerezin amacı veya güvenliğiyle ilgili, diğerleri kullanıcı yetkilendirme ihtiyacıyla ilgili olan başka çerez sınıflandırmaları da vardır. Örneğin, gizlilik düzenlemelerinin bir web sitesinin çalışması için “kesinlikle gerekli” kabul ettiği tanımlama bilgileri, yetkilendirme gerektirmez.

Cookie’leri kategorize etmenin daha ayrıntılı yollarına rağmen, oturum çerezleri ile kalıcı çerezler arasındaki fark hakkında temel bir anlayışa sahip olmak, web sitelerindeki çerezlerden en iyi şekilde yararlanmak isteyen küçük işletme sahipleri için harika bir başlangıçtır.

 

Çerezler Küçük İşletmelere Nasıl Yardımcı Olabilir?

Küçük işletme web sitenizin zaten çerez kullanıyor olma ihtimali yüksektir. Google Ads gibi otomatik bir reklam platformu, WordPress gibi bir CMS veya sosyal medya etkileşimini etkinleştiren herhangi bir eklenti veya düğme kullanıyorsanız, web siteniz çerezler kullanır.

Alışveriş sepeti, yorum bölümü, kullanıcı kimliğinizi hatırlayan bir giriş ekranı veya tercihleri ​​kaydetme yeteneği gibi web sitesi özellikleri o kadar basit ki onlar hakkında fazla düşünmüyoruz. Ama çerezler olmasa bunun için farklı bir yol bulmamız gerekecekti. Bu sebeple çerezler çok işlevsel ve vazgeçilmezdir.(şimdilik).

Terk edilmiş alışveriş sepeti senaryosunu ele alalım. Sepet içeriğini bir çerez sayesinde kaydederek, bir e-ticaret sitesi, geri dönen bir ziyaretçinin son çevrimiçi alışveriş oturumlarında ne satın almakla ilgilendiklerini hatırlamasına yardımcı olabilir.

Çerezler, mevcut tarama oturumu sırasında kullanıcının deneyimini uyarlamak için bile kullanılabilir ve oturumdaki sayfa görüntülemelerine göre farklı içerikler sunar.

Çerezlerin diğer bir yaygın kullanımı, analizler için veri toplamaktır. Google Analytics gibi web sitesi analiz programları, faydalı site performans istatistiklerini hesaplarken, süreci beslemek için çerezler tarafından toplanan ham verileri kullanırlar.

Site sahiplerinin, ziyaretçilerin sitelerini nasıl bulduklarını bilmelerinin bir yolu; bir kullanıcının siteyi kaç kez ziyaret ettiği; bir kullanıcının kaç tane ve hangi sayfaları görüntülediği gibi verilere bu sayede kolayca erişebiliyoruz.

Bu tür ayrıntılara sahip olmak çok önemlidir çünkü site sahiplerinin dikkatlerini en önemli trafik kaynaklarına ve web sayfalarına odaklamalarına ve genellikle bilgileri pazarlama yaklaşımlarını iyileştirmek için kullanmalarına olanak tanır.

 

Çerezle İlgili Güvenlik Sorunları

Web sitesi sahiplerinin, ziyaretçilerinin verilerini koruma sorumluluğu vardır.

Bu sorumluluğun yerine getirilmesi, güvenlik önlemlerinin uygulanmasını içerir ve site sahiplerinin bunu nasıl yapacakları konusunda biraz takdir yetkisi vardır.

Kime satış yaptıklarına bağlı olarak, site sahipleri çok daha az isteğe bağlı olan ek bir sorumlulukla karşı karşıya kalabilir: GDPR uyumluluğu .

Bu bölüm, çerezle ilgili güvenliğin her iki alanını da kapsayacaktır.

 

Güvenlik Önlemleri

Müşterilerinizin çerezlerle toplanan kişisel bilgilerinin yetkisiz erişime açık olmamasını sağlamak için standart güvenlik önlemleri almanız gerekir.

Bilgisayar korsanlarının sitenizin güvenliğini ihlal etme girişiminde bulunabileceği çok sayıda yol vardır, bu nedenle sitenizin bir güvenlik duvarı tarafından korunması, kötü amaçlı yazılımları tespit edip kaldırmak ve sitenizi bilgisayar korsanlarına karşı korumak için güvenlik izleme yazılımı kullanması önemlidir.

Ek olarak, sitenizin kullanmayacağınız herhangi bir veriyi toplamadığından emin olmalısınız. Ayrıca belgelenmiş ve kullanıcılar tarafından erişilebilir güçlü bir gizlilik politikasına sahip olmak önemlidir.

 

GDPR Uyumluluğu

Şirketinizin bulunduğu yerden bağımsız olarak, Avrupa Birliği’nde ikamet eden herhangi biriyle çevrimiçi iş yapıyorsanız, web sitenizi GDPR uyumlu hale getirmeniz zorunludur.

GDPR Nedir?

 

GDPR veya Genel Veri Koruma Yönetmeliği, AB’ye hizmet veren web sitelerinin güvenli olmasını ve öngörülen ‘veri gizliliği ihlali’ protokollerini izlemesini gerektiren bir hükümet düzenlemesidir. 

AB’de faaliyet gösteren şirketler için geçerlidir ve AB’deki tüm çevrimiçi tüketicilerin yanı sıra kişisel verileri çevrimiçi paylaşan tüm AB vatandaşlarını korumak için tasarlanmıştır.

Çerezlerle ilgili belirli GDPR kurallarına uymak için, bir web sitesi belirli çerez türlerini kullanmadan önce kullanıcıların onayını almalıdır. Her çerezin amacı ve topladığı veriler hakkında ayrıntılı bilgi sağlamalısınız. Ayrıca her kullanıcının onayının da kaydını tutmalısınız. Web sitesi sahiplerinin, kullanıcı belirli çerezleri kullanma iznini reddetse bile kullanıcılara site erişimi vermesi zorunludur. Bu sayede bir kullanıcının isterse çerez onayını geri çekmesini kolaylaştırmaları gerekir.

Siteniz için GDPR düzenlemeleri geçerliyse, kurallara uymanız önemlidir. Uyumluluğu korumanıza yardımcı olmak için özel olarak tasarlanmış bir eklenti kullanmak iyi bir fikir olacaktır.

 

İşinizi Geliştirmek için İnternet Çerezleri Kullanın

Web sitenizde çerez kullanmak, kullanıcılarınız için daha sorunsuz ve daha özelleştirilmiş bir deneyim sunmanıza olanak tanır.

Kimlik doğrulama ve alışveriş sepetleri gibi ortak web sitesi özelliklerini etkinleştirirler. Kullanıcı etkinliğini izlerken toplayabilecekleri değerli veriler, pazarlama stratejinizi iyileştirmeye yarar. Müşterilerle daha tam bir şekilde etkileşim kurmanın yollarını ararken hayati öneme sahip olabilir.

Bunları uygun şekilde kullanırsanız ve ilgili gizlilik kurallarına uyarsanız, çerezler web sitenizi daha iyi yönetmenize yardımcı olur.

Bu makaleyi paylaşarak daha fazla kişinin bu konudan haberdar olmasını sağlayabilirsiniz.

 

Exit mobile version