IHS Blog

Doğru Alan Adı Seçimi Nasıl Olmalı?

domain adı

Bir web sitesi yapacağınız zaman iki şeye ihtiyacınız vardır: 1- Sitenizi host edeceğiniz bir yer ve 2- siteniz için bir alan adı. Bu iki şey sizin sanal mülkünüz ve adresinizdir. İnsanlar sizi internette bulmak için bu adrese gelir. Bunların her ikisi de elde etmesi gayet kolay şeylerdir, fakat bunları SEÇMEK bambaşka bir konudur.

İş alan adını seçmeye gelince karşınıza sonsuz seçenek çıkar. Aralarından seçim yapabileceğiniz yüzbinlerce ad olduğu gibi, dijital ev adresinizin olası uzantıları da gün geçtikçe artmakta. Fakat bu alan adlarından birini satın almanın kolay olması bu seçimi yapmanın kolay olduğu anlamına gelmiyor. Hatta alan adınız web sitenizle ilgili yapacağınız en önemli seçimlerden biri, çünkü kötü bir alan adı almak bazı durumlarda yanlış posta kodlu mükemmel bir ev almak gibi kötü bir yatırım halini alabilir.

Diğer yandan, bu konu hakkında çok da endişelenmemek gerekir. İyi bir alan adı seçmek çok önemli bir konu olmakla birlikte, o kadar da zor bir şey değildir. Bunun için biraz zaman ayırmak ve kafa yormak yeterlidir. Gidip karşınıza çıkan ilk alan adını almadan önce göz önünde bulundurmanız gereken bazı hususları aşağıdaki şekilde listeleyebiliriz.

Büyük Soru: Anahtar Kelimeye Dayalı Alan Adı Mı Tercih Etmeliyiz?

Sitenizin arama motoru optimizasyonu hakkında bilgi araştırırken alan adı hakkında genellikle iki tür düşünceyle karşılaşırsınız. Kimileri anahtar kelimeye dayalı URL’lerin önemli olduğunu söylerken, kimileri bunun hiç önemli olmadığını iddia eder. Peki hangisi doğrudur?

Şu an yıl 2010 olsaydı ve Google Penguin diye bir şey olmasaydı, anahtar kelimeye dayalı bir alan adı seçmek zorunda kalabilirdiniz, çünkü böylesi sizin için daha iyi olurdu. Fakat artık Google SEO’yu değiştirdiği ve algoritma güncellemelerini iyice rafine bir hale getirdiği için artık bu bir zorunluluk olmaktan çıkıyor.

Çoğu kişinin bildiği üzere, Google artık hak etmediği halde birtakım hilelerle üst sıralara çıkmaya çalışan sitelerin SEO taktiklerine prim vermiyor. Bu elbette anahtar kelimeye dayalı domainlerin Google tarafından cezalandırılacağı anlamına gelmiyor ama bu tip URL’ler artık eskisi kadar bir SEO değeri de kazandırmıyor. Peki o halde alan adınızda anahtar kelime kullanımından kaçınmanız mı gerekiyor? Hayır. Alan adınızdaki anahtar kelimeler hala iyi bir şey olabilir çünkü potansiyel takipçilerinize sitenizin içeriği hakkında fikir verebilir. Örneğin, siteniz glütensiz bir yaşam tarzıyla ilgili olacaksa, GlutensizHayat.com ziyaretçilerinize sitenizin içeriğiyle ilgili çok şey söylediğinden sizin için iyi bir tercih olur ama bu ismi seçmiş olduğunuz için SEO bakımından pek de bir kazanç sağlamazsınız.

Aslında URL’nizde bir anahtar kelime olması iyi bir şey olabilir ama en iyi alan adını almak için en iyisi aşağıdaki tavsiyeleri dikkate almaktır.

Alan Adı Seçerken Şu 5 Tavsiyeyi Dikkate Alın

Markalaştırılabilir bir isim bulmaya çalışın!

Google markalara her şeyden fazla önem verir. Bunu kendileri için iyi bir şöhret ve marka tesis etmiş bloglara ve sitelere iltimas etmesinden de anlayabilirsiniz.

Bir marka olarak öne çıkan bir isme sahip olmak uzun vadede çok işinize yarayabilir. Elbette arama motoru sonuç sayfalarında üst sıralarda yer almak için iyi bir URL’den fazlasına ihtiyaç vardır ama dikkat çekici bir alan adına sahip olmak da insanların sizi ve markanızı tanımasını kolaylaştıracaktır.

.com uzantısını tercih edin!

En üst düzey alan adları için .com uzantısı en iyi tercihtir. Bu uzantıya sahip sitelere hem insanlar hem de arama motorları diğer uzantıya sahip sitelere kıyasla daha fazla güvenir. Dolayısıyla bu uzantıya sahip bir alan adı seçmek hemen her durumda en iyi seçenektir.  

Tabii bu kuralın bazı istisnaları vardır. Örneğin, siteniz bir televizyon kanalının internet sitesi olacaksa, alanadiniz.tv sizin için daha iyi bir tercih olacaktır. Yine de bir blog, şirket sitesi veya e-ticaret sitesi yapacaksanız her zaman .com uzantısını tercih edin. Bu arada yer gelmişken, mümkünse alan adınız için .net uzantısını da alarak domain adınızı korumaya almanızda her zaman fayda vardır. Alan adınızı sorgulamak ve hemen tescil etmek için IHS Domain Sorgulama sayfasını kullanabilirsiniz.

Alan adınız kısa ve akılda kalıcı olsun

İnternette kısa ve akılda kalıcı isimler seçerek marka olmayı başarmış birçok site vardır. Bazı örnekler:

– Moz
– HubSpot
– WordPress
– Twitter
– Facebook
– Pinterest

Bu liste uzatılabilir. Bu sitelerin hepsi aynı zamanda başarılı markalardır ve bunu biraz da alan adlarına borçuludurlar. Örneğin Moz’u ele alalım. Moz insanların SEO konusunda en son haberleri öğrenmesine katkıda bulunan içerik ve ürünlere odaklanmıştır ve isimlerinin SEO’yla hiçbir ilgisi yoktur. Fakat isminde hiçbir şekilde SEO ibaresi geçmemesine rağmen site SEO konusunda en saygıdeğer kaynaklardan birisi olmayı başarmıştır.

Bir başka örnek ise Pinterest. Pinterest iki kelimeyi ve fikri alıp bir araya getirmiş ve bir hayli akılda kalıcı bir isim ve marka yaratmış.

Kısa ve akılda kalıcı bir isim seçmek Google’ın mükafatlandırmaktan kaçınmayacağı bir marka oluşturmayı kolaylaştıracaktır.

Özgün olun

Yukarıda bahsi geçen sitelerin hepsinin ortak bir özelliği var: Özgünler. Özgünlük her zaman peşinde koşulması gereken bir şeydir. Google özgün içeriği sever, bu yüzden bir marka, blog veya ürünle bağlantılı özgün bir URL’yi de sevecektir. Yani, olaya özgünlük çerçevesinden bakılacak olursa, isminiz bile iyi bir domain adı olabilir.

Tire kullanmayın

Özgün ve akılda kalıcı olmak umuduyla dikkat çekici ama istediğiniz isim başkası tarafından alınmış olduğu için içinde tire işareti olan bir domain adı almayı düşünebilirsiniz. Bu konuda da farklı görüşler bulunmakta ama ağır basan kanı içinde tire olan domain adlarının çirkin göründüğü ve itibar oluşturma anlamında yetersiz kaldığı.

Tire kullanmanın diğer bir dezavantajı da özgün olmaması. Mesela birisi zaten OrnekDomain.com adresini almışsa, sizin Ornek-Domain.com adını almanızın pek bir manası olmayacağı gibi, isminizi hatırlayıp arama çubuğuna yazan kişiler çoğu zaman araya tire koymayı unutacaktır. Bunun sonucunda da sizinle hiçbir ilgisi olmayan başka bir siteye gideceklerdir.

Alan Adı Sorgulama ve Tescil

Alan adı almak için IHS’nin domain sorgulama sayfasını kullanabilirsiniz. IHS domain sorgulama sayfası üzerinden binlerce alan adı uzantısını anında sorgulayabilirsiniz. Sorguladığınız alan adlarınızı hemen tescil edebilirsiniz. Ayrıca 2. el alan adı platformu üzerinde satışa çıkarılan domainler de bulunmaktadır. Bu özellik sayesinde almak istediğiniz ama sizden önce başkası tarafından alınmış domainleri satın alabilirsiniz.

Sonuç

İnternetteki başarınız tamamen URL’nize bağlı olmasa da, alan adınız birçok şeyi hem iyi hem de kötü anlamda etkileyebilir. Bu nedenle sitenizin adının ne olacağına kafa yormak için vakit ayırmaya değer. Unutulmamalıdır ki markalaştırılabilir bir özelliğe ve iyi bir içeriğe sahip adlar Arama motorları için her zaman dikkat çekici olacaktır.

Exit mobile version