IHS Blog

Dönüşüm Oranı Optimizasyonu Nedir?

donusum-orani

Dönüşüm oranı optimizasyonu(CRO), bir form doldurmak ya da müşteri olmak gibi olmasını istediğiniz bir işlemi gerçekleştiren web site ziyaretçilerinin yüzdesini artıran sistematik bir işlemdir. Dönüşüm oranı optimizasyonu süreci, kullanıcıların web sitenizde nereyi ziyaret ettiklerini, ne tür işlemler yaptıklarını ve hedeflediğiniz şeyleri yapmamalarının nedeninin ne olduğunu anlamanızı sağlar.

Dönüşüm nedir?

Dönüşüm, bir web sitesinin isteklerini yerine getiren ziyaretçiler için kullanılan bir terimdir. Bu istekler birçok farklı şekilde olabilir. Örneğin, web sitenizi ürün satmak için kullanıyorsanız birinci isteğiniz ve hedefiniz ziyaretçileriniz tarafından ürün ya da ürünler satın alınmasıdır. (Bu genelde makro dönüşüm olarak bilinir.) Fakat makro dönüşümden önce halledilmesi gereken, kayıt olmak gibi bazı küçük dönüşümler de var. Bunlar da genelde mikro dönüşüm olarak adlandırılıyor.

Dönüşüm örnekleri

Makro dönüşümler:

Mikro dönüşümler:

Dönüşüm oranı nedir?

Sitenizin dönüşüm oranı, ziyaretçilerinizin hedeflerinizi tamamlama sayısının sitenizin trafiğine oranını ifade eder. Bir kullanıcı, ziyaretleri esnasında bir ürün satın alarak bir hedefi gerçekleştiriyorsa, dönüşüm sayısı oturum sayısına bölünür. Eğer bir abonelik gerçekleşiyorsa, dönüşüm sayısını kullanıcı sayısına bölebilirsiniz.

Dönüşüm oranı optimizasyonu ise sitenize olan ziyaretten sonra gerçekleşir. Bu durum SEO için olan dönüşüm optimizasyonundan, ücretli reklam optimizasyonundan ya da organik arama sonuçlarındaki site tıklanmalarınızdan biraz daha farklıdır.

Dönüşüm Oranı Nasıl Hesaplanır?

Bir kullanıcı bir web sitesini ziyaret ettiği zaman şunları yapabilir:

Site bir e-ticaret sitesi ise; her oturumda yeni bir ürün satın alabilir. Bu durumda çok yüksek bir alışveriş yapma oranı olduğu için optimizasyon yapmak isteyebiliriz. Kullanıcının web sitemizi 3 kez ziyaret ettiğini düşünelim. Bu da

3 oturum anlamına geliyor.

3 oturum için de davranış biçimlerini ayrı ayrı ele alalım:

Dönüşüm oranını hesaplamak için de satın alım sayısını toplam oturum sayısına bölmelisiniz.

Hayali kullanıcılarımız yaptıkları 3 ziyaretten 2 tanesinde dönüşüm yarattılar. Bu kullanıcıların dönüşüm oranı:

2 Dönüşüm / 3 Oturum = %66’lık Dönüşüm Oranı elde edilir.

Sitenizin toplam dönüşüm oranını öğrenmek için de tüm sipariş sayısını tüm oturum sayısına bölmelisiniz. Oturum sayısına göre toplam dönüşüm oranı şöyle hesaplanır:

500 Dönüşüm / 5000 Oturum = %10’luk Dönüşüm Oranı elde edilir.

Bir kullanıcı sadece bir kez dönüşüm yaparsa

Şimdi 2. bir web sitenizin daha olduğunu düşünün. Bu web sitesi bir abonelik hizmeti satıyor olsun. Bu web sitenize bir kullanıcı birçok kez gelip gidebilir fakat tek bir abonelik satın aldıktan sonra tekrar dönüşüm sağlamazlar.

1 kullanıcı için davranış biçimlerini ele alalım:

Buradaki kullanıcımızın siteyi her ziyaret edişinde dönüşüm sağlaması mümkün değildir. Bu yüzden oturum sayısına bakmak yerine dönüşüm başarısı için ziyaretçilerin sayısını dikkate almak durumundayız:

1 Abonelik İşlemi / 1 Kullanıcı = %100’lük Dönüşüm Oranı elde edilir.

Web sitemizin dönüşüm oranını doğru şekilde hesaplamak için sipariş sayısını kullanıcı sayısına bölmeliyiz. Tüm kullanıcılara göre dönüşüm oranı ise şöyle hesaplanır:

500 Abonelik İşlemi / 2500 Kullanıcı = %20’lik Dönüşüm Oranı elde edilir.

Dönüşüm Oranı Optimizasyonu’nun 5 SEO faydası

Dönüşüm Oranı Optimizasyonu’nun bir web sitesine trafik çekmek ya da arama motoru sonuç sayfalarına (SERP) doğrudan etki etmek gibi yetenekleri olmasa da SEO için çeşitli avantajları vardır. Bu avantajların önemli olanları şöyle:

Başarılı optimizasyonun anahtarı

Dönüşüm oranların optimize edilmesi için; neyin, nerede ve kimler için optimize edileceğini biliyor olmalısınız. Bu dönüşüm oranı optimizasyonunun temel taşıdır.

Veriler toplayarak ve bu verilere dayanarak çalışmalısınız. Veriler yerine duygulara dayalı hareket etmeniz size sadece zaman ve para kaybı kazandırır.

Analitik yöntem

Nicelikli veri analizi olarak da bilinen bu yöntem, kullanıcıların web sitenizde nasıl davranışlarda bulunduğunu size aktarmak için çok sayıda bilgi verir. Bunun için kullanabileceğiniz Google Analytics gibi sağlam bir platform mevcut. Hemen Google Analytics kullanmaya başlayın ve dönüşümlerinizi izlemek üzere görevlendirin.

Analitik tabanlı dönüşüm oranı optimizasyonu yapmak, kullanıcıların web sitenize nasıl girdiği ile ilişkili önemli soruların cevabını verir. Nicelikli analizin faydaları şöyle:

Bu bilgiler çabalarınızın yoğunluğunu nereye ayırmanız gerektiğini söyler. Daha büyük etkiler görmek için çabanızın çoğunu kullanıcılarınızın en çok ilgisini çeken, en değeri sayfalara harcayın.

Halk yöntemi

Nicelikli analizi yapmak, özellikle büyük bir web siteniz varsa çok mantıklı bir seçenektir. Büyük sitelerde sayıları inceleyerek en mantıklı yerler üzerinde çaba göstermek daha doğrudur. Nicelikli analiz ile kullanıcılarınızın artık web sitenizde nasıl etkileşimlerde bulunduğunu bildiğinize göre, davranışlarının arkasındaki sebebin ne olduğuna bakabilirsiniz.

Nicelikli verilerin analizi olarak da bilinen bu şahıs odaklı yöntem daha öznel bir yöntemdir. Bu işlem sırasında yukarıdaki verilerden de yararlanmanız gerektiğini unutmayın. Sayfalarınızı tüm kullanıcılar için optimize edemezsiniz. Bu yüzden sizin için en ideal kullanıcıları bulup onlar için optimize etmelisiniz.

Bu verileri elde etmenin yolları:

Aşağıdaki bilgileri edinerek dönüşümleri optimize etme işleminizi kolaylaştırabilirsiniz:

Ham veriler size birçok bilgiyi verir fakat her şeyi sunamaz. Daha fazlasını istiyorsanız ve kullanıcı deneyimlerini daha iyi hale getirmek istiyorsanız kullanıcılarınıza kulak vermelisiniz. Kullanıcılarınızdan aldığınız veriler ile edindiğiniz analitik verileri birleştirdiğiniz zaman hedeflemek istediğiniz kitleyi optimize edebilirsiniz.

Kötü yöntemler

Bu yöntemler pek çok biçimde olabilir. Bazı etkisiz olanları şöyle:

Bu 3 örneğin de ortak noktası veri tabanlı olmamaları. Daha açık fikirlere dayalı olan testler oluşturmak ve veriler toplayarak analizler yapmak bu 3 seçenekten de daha mantıklıdır.

Exit mobile version