Dijital pazarlama çalışmalarının en önemli parçalarından birini oluşturan E-Mail Marketing kavramı, işletme ve web tabanlı projelerin tanıtımı için tercih edilebilecek en iyi seçimlerden birisidir. E-mail marketing, kitlelere ulaşmak için mail kanalının kullanıldığı pazarlama yöntemidir.
Bu rehber E-Mail Marketing nedir? detaylı bir şekilde ele alacak ve E-Mail Marketing nasıl yapılır, avantaj ve dezavantajları nelerdir ele alacağız. Fakat öncesinde gelin E-Posta kavramının tarihine kısaca bir göz atalım.
E-Mail alt yapısını geliştiren ve bizimle tanıtan Ray Tomlinson tarihteki ilk e-posta gönderimini gerçekleştirmiştir. ARPANET adı verilen bir sistem üzerinde kurulan ilk e-posta servisi, email alt yapısını geliştiren Tomlinson tarafından test edilmek amacıyla gönderilen ilk e-posta “QWERTYUIOP” şeklinde bir mesaj içeriyor. Sistemin çalışıp çalışmadığını test etmek amacıyla Q klavye üzerinde yer alan tuşlara sırasıyla basarak gönderilmiş bir mesajdı. Bu mesaj 1971 yılında gönderilmişti.
İçerik Tablosu
E-Mail Marketing Nedir?
E-Mail Marketing ya da E-Posta Pazarlama; işletme ve kurumların dijital olarak ürün ve hizmetlerinin tanıtımını belirli bir kitleye ulaştırmak amacıyla tercih etmiş olduğu bir çeşit doğrudan pazarlama yöntemidir. Yenilikçi, düşük maliyetli ve etkili bir pazarlama stratejisidir.
Web 2.0 ile birlikte gelişimini sürdüren bu pazarlama yöntemi; geçmiş yıllarla karşılaştırıldığında artık stratejik pazarlama çalışmalarının en önemli parçası haline gelmiş durumda. Gönderilen pazarlama e-postaları ölçülebilir, yaratıcı ve optimize bir şekilde tüketicilerin (potansiyel müşteriler) karşısına çıkarak etkileşimi artırmakta.
E-Posta Pazarlama; dijital pazarlama çalışmaları altında yer alan stratejik çalışmalardan yalnızca bir tanesidir. Daha önce En Etkili Dijital Pazarlama Yöntemleri hakkında hazırlamış olduğumuz rehbere göz atabilirsiniz.
Yapılan bazı araştırmalar doğrultusunda e-mail marketing ile etkileşime geçilen kullanıcıların tıklama, satın alım ve dönüşüm oranları göz önüne alındığında en verimli dijital pazarlama türü olduğu görülmekte.
E-Mail Marketing Avantajları Nelerdir?
Ürün ve hizmetlerinin tanıtımını gerçekleştirmek isteyen markaların tercih ettiği dijital pazarlama yöntemlerinden birisi olan e-posta pazarlama yönteminin birçok avantajı bulunmaktadır. Aşağıda bunlara değiniyor olacağız.
Uygun Maliyet
E-Mail Marketing; geleneksel pazarlama ve alternatif dijital pazarlama yöntemleri ile karşılaştırıldığında çok daha düşük maliyetler ile daha büyük bir kitleye ulaşmanızı sağlar. E-Posta pazarlama ile markalar doğrudan satışa odaklanma fırsatı bulur. Maliyet konusunda PPC pazarlama yöntemine göre daha düşük maliyetlerle daha doğru bir kitleye pazarlama yapabilme imkanı sunar.
Kısa Sürede İletim
Doğrudan hedef kitle ile bağlantı kurulması nedeniyle gönderilecek iletiler anlık olarak e-posta pazarlama listenizde bulunan kişi/kişilere ulaşır. Bu durum birçok işletme ve marka için oldukça büyük bir avantaj sağlar.
Kolay Takip ve Analiz
E-Posta ile izlenecek pazarlama yönteminin sonuçlarını takip etmek oldukça kolaydır. Örneğin; tasarlamış olduğunuz e-posta içeriği ve bu içeriği göndermiş olduğunuz kullanıcılardan hangilerinin bunu görüntülediğini anlık olarak takip edebilirsiniz. Ayrıca, hangi kullanıcıların mesajınızı açmadığı ya da sildiğini de takip edebilirsiniz.
Hedefleme
E-Mail Marketing ile göndermeyi planladığınız e-posta mesajlarını yalnızca belirli bir kitleye ulaştırabilirsiniz. Elinizde bulunan e-posta datası yani potansiyel müşterilerinizin e-posta adreslerini yaş, cinsiyet, lokasyon, eğitim, ilgi alanları gibi birçok kategoriye ayırarak, yalnızca gönderim içeriği ile ilgilenecek kitleyi hedefleyebilirsiniz.
Özelleştirme – Kişiselleştirme
Gelişmiş e-posta pazarlama araçları sayesinde tasarlamış olduğunuz e-posta içeriklerini gönderim sağlanacak kişiye bağlı olarak özelleştirebilirsiniz. E-Posta datanızda bulunan isim vb. bilgiler ile kişilere kolayca hitap ederek otomatik mesaj gönderebilirsiniz.
E-Mail Marketing Dezavantajları Nelerdir?
Dijital Pazarlamanın en önemli parçalarından birisini oluşturan E-Mail Marketing kavramının birçok avantajını ele aldık. Elbette bu yöntemin bazı dezavantajları da bulunmuyor değil. Hemen hemen her pazarlama yönteminde karşımıza çıktığı gibi e-posta pazarlama yönteminin de bazı dezavantajları bulunuyor. Bu nedenle email marketing çalışmalarında izlenecek strateji, plan ve raporlama çok daha önemli bir konuma sahip.
Günümüzde birçok işletme kendi oluşturmuş olduğu e-posta datası üzerinden izinli bir şekilde tüketicilere mail gönderimi gerçekleştiriyor olsa da bazı markalar çeşitli yollar ile elde ettikleri & satın aldıkları izinsiz e-posta listelerine mail göndermektedir. Bu gönderimler dijital dünyada “Spam” olarak isimlendirilmektedir.
Spam mail gönderimleri, izlemiş olduğunuz e-mail marketing stratejisinin başarısızlıkla sonuçlanmasına neden olacaktır. Ayrıca, markanızın değerini düşürmek ve işletmeniz hakkında internet üzerinde birçok şikâyetin oluşturulmasına sebep olacaktır. Ülkemiz de dahil olmak üzere dünyanın birçok bölgesinde spam mail gönderimleri yasalarca engellenmeye çalışılmaktadır. Bu tarz gönderimlerin yasalarca belirlenmiş oldukça ciddi yaptırım ve cezaları bulunmaktadır.
Birçok kullanıcı kendisine belirli bir marka tarafından gönderilen içeriğin spam olup olmadığını tespit etmekte zorlanır. Yalnızca yoğun bir şekilde mail gönderimi gerçekleştirilmesi halinde kullanıcılar bu mesajların spam olduğunu düşünerek onları engellemek için çeşitli yöntemler kullanılır. Gmail ve Outlook gibi gelişmiş mail filtrelerine sahip servisler, kullanıcıların tespit etmekte zorluk yaşadığı spam mail içeriklerini algoritmaları sayesinde tespit ederek çoğunlukla engellemektedir.
Elinizde bulunan mail datası izinli bir şekilde oluşturulmuş olsa dahi çok sık mail göndermemeli ve doğru bir strateji, zamanlama ile belirli aralıklarla mail gönderimi gerçekleştirilmelidir.
E-Mail Marketing Nasıl Yapılır?
E-Mail Marketing stratejinizi oluştururken izlemeniz gereken bazı standartlar bulunur. Bunlara etkileşimi maksimuma çıkarmak, harcamış olduğunuz zaman ve paranın karşılığını en iyi şekilde almak için gereken bazı temellerdir. Ürün ve hizmetlerinize bağlı olarak bu standartlar üzerinde geliştirmeler yaparak kendi pazarlama stratejinizi inşa etmelisiniz.
E-Posta Pazarlama çalışmalarında karşılaşılan en büyük problemlerden birisi kullanıcının ilgisini çekmeyi başarmak ve gönderilen mesajların kullanıcılar tarafından okunmasını sağlamak. Markalar uygulamış oldukları bazı stratejiler ile kullanıcıların içerikleri görüntüleme ve geri dönüş oranlarını artırmaları gerekli.
- Planlama: Gönderim sağlanacak mail belirli bir konu hakkında giriş, gelişme ve sonuç bölümleri olmak üzere birbiri ile bağlantılı ve destekleyici olmalıdır. Mailde kullanacağız üslup ve kullanılacak görseller dahil her şey planlı bir şekilde oluşturulmalı.
- Marka Adı Kullanımı: Gönderim sağlanan maillerde gönderici ismi olarak markanızın adını kullanın. Bu sayede marka isminizin bilinirliğini artırabilir ve kullanıcıların hafızasında yer edinmeyi başarabilirsiniz. Gönderici bir kişi olması durumunda kullanıcılarınız bu ismi hatırlayamaması halinde içeriği spam olarak düşünebilir.
- Etkileyici Başlık: E-Posta pazarlama yöntemini kullanarak göndereceğiniz mailler kullanıcılar tarafından ilk olarak belirlemiş olduğunuz başlık ile görüntülenecektir. Başlık seçiminde kullanmış olduğunuz kelimeler, bunların ilgi çekmesi ve kullanıcıyı mesajın tümünü görmeye teşvik etmesi oldukça önemli. Doğru başlık seçimi kalabalık posta kutusu içerisinde dahi kendini belli edecek ve kullanıcıların göz atmasını sağlayacaktır.
- Kişiselleştirme: Günümüzde tüketicilerin neredeyse hepsi kişisel bilgilerini marka ve işletmeler ile paylaşıyor. İngiltere’de yapılan bir araştırmaya göre kullanıcıların %28’i doğrudan kendilerini hedefleyen teklifler ile karşı karşıya kalabilmek için doğru bilgiler paylaştıklarını belirtiyor.
- Mobil Uyumlu: Yapılan bazı araştırmalar kullanıcıların e-posta içeriklerini mobil cihazlar üzerinden görüntüleme oranlarının giderek artış gösterdiğini belirtiyor. Bu nedenle mobil cihazlar üzerinde düzgün görüntülenmeyen posta içeriklerinin kullanıcılar tarafından incelenmeden silindiğini göz önünde bulundurarak, mail içeriğini mobile uyumlu bir şekilde tasarlayın.
- Kullanıcıları Sıkmayın: Gönderim sağlanacak e-postalar yalnızca satış odaklı olmasın. Yani kullanıcıları devamlı bir ürün ya da hizmeti almaya teşvik edip, kampanya ve indirim gibi bilgilendirmeler ile sıkmayın. Bunun yerine ürün ve hizmetleriniz hakkında onları bilgilendirecek, nedir, nasıl kullanılır ya da ne işe yarar gibi içerikler oluşturup bunları gönderin.
E-Mail Marketing Önerileri – 7 Farklı Fikir
E-Mail Marketing nedir ve E-Mail marketing nasıl yapılır detaylı bir şekilde ele aldığımız bu içeriğimizde son olarak sizlerle bazı öneriler paylaşmayı uygun gördük. Daha öncesinde sizlerle paylaşmış olduğumuz “E-Posta Pazarlamasından Verim Almanın 14 Yolu” başlıklı içeriğimize de göz atabilirsiniz.
Hoş Geldiniz Maili
Hali hazırda işyerinizi ziyaret eden müşterileriniz ile nasıl bir iletişim başlangıcı sağlıyorsanız sanal dünyada da buna benzer bir yol izlemelisiniz. İnternet sitenize ya da mail bülteninize yeni üye olan kullanıcılara ürün ve hizmetleriniz hakkında satış/pazarlama mailleri göndermeden önce bir karşılama maili gönderin. “Hoş Geldiniz” ya da “Sizi Aramızda Gördüğümüze Sevindik” şeklinde bir karşılama çoğunlukla yeterli olur.
Duyuru ve Bilgilendirmeler
Marka, işletme, ürün ve hizmetlerinizde meydana gelecek herhangi bir gelişme, değişim ya da güncelleme hakkında hedef kitlenizi düzenli olarak bilgilendirin. Ürün ve hizmetlerinizde oluşacak fiyat değişimleri, özel kampanya haberleri vs. hedef kitlenizin bilgilendirilmek isteyeceği temel konulardır. Kısacası, kullanıcılarınızın bilmesi gereken herhangi bir konuyu e-posta ile onlara ulaştırabilirsiniz.
Blog / Haber Bültenleri
Blog sayfanız ya da ürün ve hizmetleriniz ile ilgili önemli haberler kullanıcıların ilgisini çeker. Bunları haftalık ya da aylık olarak mail gönderim izni aldığınız abonelerinize göndermelisiniz.
Sizi Özledik Maili
Bülten listeniz ya da sitenize üye olmuş fakat uzun süredir bir etkileşim sağlayamadığınız kullanıcıları belirleyin. Yalnızca onlara ulaşacak şekilde tasarlanmış özel bir e-posta şablonu oluşturun. Müşterinizi tekrardan kazanmak ve etkileşim sağlamak amacıyla “Sizi Özledik” başlığı ile oluşturulmuş bir mesaj gönderin.
Teşekkür Maili
Sizinle herhangi bir konuda bağlantı kurmuş, ürün ve hizmetlerinizden yararlanmış tüketicilere sizi tercih ettikleri için bir teşekkür mesajı gönderin. Bu kullanıcılarınıza değer verdiğinizi ifade etmenin en kolay yoludur.
Ödeme Onayını Bildirme Mailleri
İnternet siteniz aracılığı ile bir ürün ya da hizmet siparişi veren kullanıcılara bu satın alım ardından “Ödemeniz Alındı” ya da “Ödemeniz Onaylandı” maili gönderin. Bu kullanıcılarınıza yapmış oldukları alışverişte bir sorun oluşmadığını bildirmenizi sağlar.
Özel Günleri Atlamayın
Dini ve Milli Bayramlar başta olmak üzere müşterinizin doğum tarihi gibi birçok özel günü atlamayın. Bu günler için oluşturmuş olduğunuz mail içeriklerini müşterilerinize ulaştırın. Örneğin; doğum günü yaklaşan bir müşterinize birkaç gün öncesinde doğum gününü hatırladığınızı ve “İyi Ki Doğdun” başlıklı bir mesaj eşliğinde ona özel olarak oluşturulmuş bir indirim fırsatı sunmanız, kullanıcılarınızı özel hissettirir ve onları tekrardan alışveriş yapmaya teşvik eder.