Son zamanlarda hedeflenen müşteri kitlelerine ulaşmanın en kestirme yolu Facebook Ads ve Google AdWords reklamlarından geçiyor. Her iki reklam hizmetiyle de doğru kişilerin önüne reklamlarınızı getirebiliyor ve ticari faaliyetlerinizi anında hızlandırabiliyorsunuz. Buradaki sorun, hem bu hizmetlerin pahalı olması hem de kimi zaman istenmeyen sonuçlara yol açabilmesi.
Şirketler kimi zaman yanlış hedefler belirleyip yanlış kampanyalar oluşturarak başarısız olabiliyor ve sonunda bunun için platformu suçlayabiliyor. Halbuki burada bir suçlu yok; ya o şirket bu platform için doğru bir seçenek değil ya da platformu yanlış hedefler doğrultusunda kullanmış.
Facebook Ads ya da AdWords kullanmaya karar vermeden önce bu platformların hangi durumlarda kullanılması gerektiğini ve bu hizmetleri kullanarak hedeflerinize nasıl ulaşacağınızı bilmenizde fayda var.
Farkındalık Mı Müşteri Kazanmak Mı?
Eğer kendini tanıtmak ve müşteri tabanını genişletmek isteyen bir şirketseniz, Facebook Ads sizin için doğru platform. Platformun randımanı ne tür bir şirket sahibi olduğunuza bağlı olarak değişim gösterecektir. Eğer ürün satan bir online mağaza işletiyorsanız, Facebook Ads kullandığınız durumda daha fazla müşteri kazanımı bekleyebilirsiniz. Eğer şirketiniz bir hizmet sunuyorsa, yine Facebook Ads farkındalık oluşturmak için daha verimlidir.
Facebook Eylül 2016’da platformda 4 milyon reklam veren olduğunu ve bunların büyük çoğunluğunu mobil reklamların oluşturduğunu duyurdu. Evet, mobil. Bu kısmı aklınızda tutun.
Peki şirketiniz Facebook Ads kullanarak tanıtım hedeflerinizi nasıl gerçekleştirebilir?
Record Factory insanların müzik prodüktörü olmasına yardımcı olmak için eğitim programları sunan bir müzik şirketi. Fakat insanlar bu eğitimlere nasıl erişeceklerini bilmiyorlardı. Bu yüzden Record Factory Facebook’a yöneldi. Kurslarını ve etkinliklerini tanıtmak için fotoğraflı reklamlar, carousel reklamlar ve link reklamlar kullandı.
Bu reklamlarda kayıt ekipmanlarını kullanan insanlar, ücretsiz seminerlerle ilgili bilgiler, müzik etkinlikleri yer alıyordu. Şirket pazarlama bütçesinin %85’ini Facebook Ads için kullandı. Bunun sonucunda 12 ay içerisinde 269 yeni öğrenci kazandı, 3.5 yıl sonra satışlarını 10 kat, kazancını 15 kat arttırdı.
Record Factory’nin bu başarısı şirketlerin Facebook Ads üzerinden kendilerini tanıtırken neye ihtiyaçları olduğunu anlaması bakımından faydalı:
– Farkındalık yaratmayı amaçlayın: Facebook Ads pasiftir. Müşteriler özellikle bir ürün veya hizmeti aramazken görüntülenir. İşletmeler şirketleri hakkında farkındalığı Facebook Ads vasıtasıyla yaratmalıdır.
– Reklamınız görsel ağırlıklı olsun: Bu sayede reklam Facebook’un algoritmasında tercih edilir ve daha akılda kalıcı olur.
– Benzersiz satış noktalarını (USP) kullanın: Bu sayede reklamınız işletmenizi özel olarak aramayan bir potansiyel müşterinin zaman tüneline düşer.
– Reklamınız amaca uygun olsun: Facebook Ads’te artık reklamlarınızı puanlandıran ve işletmelere bir amaca uygunluk puanı veren ücretsiz bir özellik var. Bu özellik sayesinde reklam görselinizin, reklam kopyanızın ve hedef sayfanızın hedef kitlenize ne kadar uygun olduğu derecelendiriliyor. Puanınız ne kadar yüksekse reklamınız Facebook tarafından o kadar tercih ediliyor.
– Harekete geçirici mesaj kullanın: Bu potansiyel müşterinizi reklamınızı tıklamaya sevk edecek bir şey olmalıdır. “%20 tasarruf edin”, “Teklifimiz kısa sürelidir”, “Bir alana bir bedava” gibi sloganlarla insanları reklamlarınızı tıklamaya teşvik edebilirsiniz.
Belirli bir takipçi kitlesinin hedef alınması
Facebook kullanıcılarından çok fazla veri (isim, yaş, coğrafi konum vs. gibi) topluyor. İşletmeler ürünlerini veya hizmetlerini doğru kitleye ulaştırmak için hu demografik verileri kullanabilirler.
Bu hedefleme işletmeler için birçok şekilde faydalı olabilir. Eğer bir etkinlik tanıtıyorsanız, bu etkinliğe katılacağını bildiren kişilerin arkadaşlarını hedef alabilirsiniz. Bunun yanı sıra özel bir izleyici kitlesi de oluşturabilirsiniz. Bunlar mevcut müşterilerinizle aynı ilgilere ve beğenilere sahip kişilerden oluşan bir kitledir.
Yapmanız gereken tek şey Facebook’a bir müşteri listesi yüklemek. Facebook da oradaki e-posta adreslerini web sitesi içerisindeki kullanıcıların e-posta adresleriyle eşleştiriyor. Tabii bütün adresler eşleşmiyor. Ortalama %30-35 oranında bir eşleşme beklemelisiniz.
Müşteri Kazanımı
Facebook Ads’in aksine, AdWords verimli bir şekilde çalışır çünkü insanlar o an ihtiyaçları olan bir şey aradıkları zaman devreye girer. İşletmelerin AdWords’te ürünleri veya hizmetleri hakkında farkındalık yaratma çabasına girmelerine gerek yoktur.
Örneğin, bir tesisatçıya ihtiyacınız varsa Facebook zaman tünelinizde bir reklam çıkmasını beklemek yerine Google’ı açıp yaşadığınız yerde bir tesisatçı bulmaya çalışırsınız. Bu platform hizmetler için iyi çalışır. Çünkü burada işletme potansiyel müşterisine ulaşmaya çalışmaz, müşteri bizzat işletmeye ulaşmaya çalışır. Bu nedenle AdWords’te müşteri kazanımı şansınız pasif reklamlarda olduğundan daha fazladır.
Müşteri kazanımı web sitenizi ziyaret eden bir kişinin başlayıp bitirdiği herhangi bir anlamlı hareket anlamına gelir. Bu bir belgenin indirilmesi de olabilir, işletmenizin e-postalarına abone olmak da. İşletmelerin müşteri kazanımlarının takibini yapabilmeleri için neyi “anlamlı hareket” olarak tanımladıklarını belirlemeleri gerekir.
Müşteri kazanımlarının takibini yapmak başarılı bir AdWords kampanyasının olmazsa olmazıdır. Bu takip sayesinde şunları tespit edersiniz:
– Kampanyada nelerin yolunda gitmediğini
– Kampanyanızın performansını nasıl arttırabileceğinizi, daha fazla müşteri kazanmak için ne gibi değişiklikler yapabileceğinizi.
– Maliyeti nasıl azaltıp kazancınızı nasıl arttırabileceğinizi.
Amaca yönelik trafik elde etmeye çalışmak
Her ne kadar her reklam müşteri kazanımı sağlamasa da, AdWords karşılama sayfanıza amaca yönelik trafik yönlendirmenize katkıda bulunur. AdWords bir tık başına ödeme platformudur, bu yüzden satış yapmasanız dahi belli bir ödeme yaparsınız. AdWords kampanyanızı doğru şekilde hedeflendirmeniz ve takip etmeniz bu nedenle önemlidir.
Bu takip mekanizmasını iyi çalıştırırsanız kampanyanızın maliyet etkinliğini bir hayli arttırırsınız. AdWords’te yalnızca biri reklamınıza tıkladığında ödeme yaparsınız ve ne kadar harcamak istediğinizi tam olarak belirleyebilirsiniz. Fakat tam da bu nedenden ötürü istatistiklerinizi sürekli takip etmeniz gerekir. Mutlaka tespit edilmesi gereken bazı veriler vardır. Bu veriler şunlardır:
– Tıklanma oranı: Bu mutlaka tespit edilmesi gereken bir veridir. Çünkü bu veri kalite puanınızı belirler ve size reklamlarınızın potansiyel müşterileriniz için cazip olup olmadığı hakkında fikir verir. İsminden de anlaşılacağı üzere, bu veri insanların reklamınıza ne sıklıkta tıkladığı anlamına gelir. Tıklanma oranı düşük reklamlarınızı kaldırmanız veya değiştirmeniz gerekir.
– Kalite puanı: Anahtar kelimelerinizin her biri için bir kalite puanı belirlenir. Bu işlem reklam sıralamanızı ve ne kadar ödeme yapacağınızı belirlemek için yapılır. Anahtar kelimelerinizin reklamınızın ve karşılama sayfanızın reklamınızı görüntüleyen kişilerle ne kadar alakalı olduğunu ölçer. Kalite puanınız düşükse kampanyanızda veya anahtar kelimelerinizde değişiklik yapmanız gerekir.
– Müşteri kazanım oranı: Bu veri size reklamınıza kaç kere tıklandığını ve bu tıklamaların kaç kez müşteri kazanımıyla sonuçlandığını söyler. Bu oranı toplam müşteri kazanım sayısını aynı zaman dilimi içerisinde yapılan tıklama sayısına bölerek bulabilirsiniz.
– Anahtar kelimeler: İşletmelerin doğru anahtar kelimelere para harcayıp harcamadıklarını görmek için anahtar kelimelerini düzenli olarak kontrol etmeleri gerekir. Ürününüzü veya hizmetinizi tanımlayacak doğru anahtar kelimeleri kullanıyor olmanız çok önemlidir.
Bu verileri analiz etmek ve AdWords kampanyanızın doğru işleyip işlemediğini görmek için Google Analytics gibi araçları kullanabilirsiniz.
Her sektör birbirinden farklıdır
Bir platformun diğerinden daha iyi ya da kötü olması diye bir şey söz konusu değildir. İşletmelerin önlerindeki seçenekleri iyice değerlendirmesi ve kampanyalarına Facebook Ads veya Google AdWords’te başlamadan önce hedeflerini net bir şekilde belirlemesi çok önemlidir.
3 yorumlar
Gayet başarılı bir yazı olmuş ancak yazı kısmı çok dar olduğu için okumayı zorlaştırıyor. Bunu dikkate alırsanız mutlu olurum.
Merhaba Görkem bey,
Değerli yorumunuzu bizlerle paylaştığın için teşekkür ederiz, blog sayfamız için tasarım konusunda planlı bir çalışmamız bulunuyor önerinizi dikkate alıyor olacağız iyi günler.
İstediğim bilgiyi çok net olarak açıklayan bu harika yazı için çok teşekkürler.