Daha kazançlı bir ücret talebinde bulunmak, Freelance çalışanlarının karşılaştığı en zorlayıcı hususlardan birisidir. Aynı zamanda da üstesinden gelinmesi gerekilen güç bir problemdir. Neticede kazanma potansiyeliniz doğrudan buna bağlıdır.
Freelance iş yapan birinin ücret pazarlığı aşamasında ecel terleri dökmesi kaçınılmaz. Belki de müşterisini öfkelendirmemek ve onu elinden kaçırmamak için oldukça uygun ücretlere iş yapılır. Başka bir olasılık ise, işin ederini kestirmeye çalışırkenki tereddüt hissiyatı olabilir.
Freelance iş yapanlar tekliflerine hayır denmesi durumunda, yapması gerekenler hakkında sürekli kaygılanırlar. Onlarla çalışmayı sonlandırmak istemediğimiz kesin, fakat hala eski ücretlere talim olmak sizi kolay yapmaz mı?
Bugünkü yazımızda bu durumu aydınlatmaya çalışacağız. Ücret arttırma hususunda sizlere yardımcı olmasını düşündüğümüz 8 stratejik hamle.
Başlamadan önce aklımızdaki ilk 2 genel fırsatla konuya giriş yapalım.
- Hali hazırdaki müşterilerinizden ücret iyileştirmesi talep etmek.
- Yeni müşterilerinize ise nispeten daha yüksek ücret çekmek.
Bu makalemizde genel anlamda yukarıdaki iki madde üzerinden gideceğiz. Kaliteli iş, saygınlık ve etkileyici bir portfolyonun ise büyük meblağlar kazanmadaki gerekliliğimiz olduğunu da belirtmeliyiz.
1- Uzmanlaşmak
Diyelim ki bir kişisel gelişim bloğu yayınlıyorsunuz, ve içerik yelpazenizi büyütecek yazar arayışı içerisindesiniz. Aşağıdaki yazar adaylarından hangisiyle çalışırdınız?
Size köpek eğitimi, bahçe işleri, spor, arkadaşlık çöpçatan vs ve de sizin istediğiniz herhangi bir konuda size makaleler sunan bir yazar.
Bir diğeri ise sadece kişisel gelişim makaleleri yazmada uzmanlaşmış vaktinin ve emeğinin büyük bir kısmını bu içerikte yazılar yazarak harcamış bir yazar.
Bir başka deyişle bilindik bir soruyla her şeyden biraz bilip aslında hiçbir şey bilmeyen biriyle mi yoksa belli bir hususta uzmanlaşmış bir yeteneği mi seçersiniz? Daha da önemlisi bu adaylardan hangisi daha çok ödeme yapmaya değer?
Cevap belli tabi ki de alanında uzmanlaşmış olan aday.
Ne yazık ki bir çok freelance çalışanı bu gaflete düşmekte. Tüm fırsatları kaçırmayayım yaklaşımıyla hareket ederek, müşteri kitlesine daha iyi ulaşabileceği düşüncesiyle hata yapıyorlar.
Bu bizim amaçladığımız durumdan çok uzakta. Gerçek şu ki kendinizi uzman olarak sunarsanız müşteri kitlenizi daha güvenli bir temelde oluşturursunuz. Daha da önemlisi saatlik ücretinizi arttırma konusunda da size avantaj sağlar.
Bu meseleyi freelance dünyasına ilk adımını atanlar bilirler. Genelde ilk olarak her konuda, envai çeşit makaleler yazmayı teklif etmişizdir 🙂
Bu sırada kendimizi çok içerikli, hibrit SEO yazarı olarak lanse edebilirz. Bu yazarlar piyasada sürüsüne bereket cirit atmakta. Bu sizin ücretinizde bir düşme yaratabilir.
Sadece uzmanlık yaklaşımıyla attığınız adımlar kariyerinizde yükseliş sağlar, bu da beraberinde daha iyi bir kazanç getirir.
2- Ücretleri kademeli olarak arttırma
Bu ise kendi kariyeriniz için izleyebileceğiniz bir diğer strateji. İlk işe atıldığınızda kendiliğinden gelişir. Başlarda yaptığınız işin ederi hakkında hiçbir fikriniz olmadığı gibi aynı zamanda piyasanın optimum ne ödeyerek memnun kalacağını da kestiremezsiniz.
İşte size küçük bir hatırlatma, genelde düşündüğünüzden fazlasıdır.
İlk birkaç müşterinizde, ücret hususunda çok alttan alan temkinli pazarlığınız olur. Ama sonradan bu fazlasıyla makul ücretlerinizin piyasada hallice kabul gördüğünü fark edersiniz. Ve belki de insanlar daha fazlasını ödemeye razılar.
Bu size yeni bir stratejiyi edinme konusunda önayak olur. Şöyle ki 2 müşteri belli güncel ücretlerinizi kabul ettiğinde ekstradan gelen diğer 3.müşteriye ise %10 yüksek ücretle çalışma önerisinde bulunmanız yararlı olacaktır. Kural olarak ekstradan gelen tüm potansiyel müşteriler için geçerli olmak üzere tekerrür ediyor.
Bu sizin piyasadaki ücret skalamı nispeten arttırma konusunda faydalı gözükür. Kararlı bir şekilde hali hazırdaki az ücretlerle çalıştığınız müşterileri yeni müşterilerilerle değiş tokuş etmek ise nihayetinde sizi daha tatminkar bir noktaya taşıyacaktır. Tabi ki de ücret artırımında izleyeceğiniz politika size kalmış. Herhangi birinin size kesin olarak kaç müşteride bir, yüzde kaç oranla artışa gideceğinizi söylemesi mantıksız olur.
3.Mükemmel Zamanlama
Eğer bir iş fazlaca maliyet gerektiriyorsa, netice olarak toleransını koruma adına fiyatı da artacaktır. Bu şu demek kademeli olarak artan maliyetler aynı işin ücretini de arttıracaktır. Terminolojide maliyet yönlü enflasyon olarak adlandırılıyor.
Müşterilerinizin bunun farkında olduğu müddetçe onlar da muhtemel olarak bu iş için bütçelerini arttıracaklardır. Sonuç olarak sağlayıcıların da aynı adımı attığını düşünerek durumu anlayışla karşılayacaklardır.
Kilit nokta ise ücret taleplerinizi tutarlı bir biçimde arttırmanızdır. İdeal olarak tüm sektörler, ücretlerini senkronize bir şekilde yükseltecektir. Bu şekilde sizin müşterileriniz de artan ücretleri kendi bünyelerinde tolere edecektir.
Önemli olan bir nokta, rastgele bir günde ücret artışı beklentisinde olmamanız. Sözgelimi Ağustos ayının rastgele bir Çarşambası gibi değil. Bir takvim başlangıcı gibi ya da bir sezonun kapanmasını beklemek gibi mesela.
Müşteriler bu beklenen sürece daha ılımlı bir tepki vermektedirler. Bu sizi para avcısı olarak göstermekten ziyade, yeni dönem bütçe planları yaptığınızın göstergesidir.
Ek olarak bir ipucu daha verecek olursak, uygulamayı düşündüğünüz ücret artışlarını en az bir ay önceden haber vermeye çalışın.
Bu nezaket ve iş ahlakı gereğincedir.
4. Mesai azaltın
Bir çok freelance çalışanı kazanma potansiyellerini arttırma amacı güderek, günün tüm saatlerini çalışarak geçirmeyi hedefler. Fakat birkaç ay sonra hepimizin de tahmin ettiği gibi planlarda ne eğlenceye ne de sosyal bir aktiviteye yer kalır, mümkün mertebe kendimize özel olarak daha fazla zaman ayırabileceğimiz, daha sağlıklı bir program hazırlamamız gerekir.
Ekonomiden az çok anlayan birinin de bileceği gibi; talebin sabit olması durumunda, arzdaki düşüş fiyatların artmasına neden olacaktır.
Siz mesai saatlerinizi azalttığınız durumda arzda da düşüş olacağı için bu aynı zamanda fiyatlardaki yükselişin tetikleyicisi olacaktır.
Tabi ki de bunun pratiğe dökülüşü, doğru işleyişi bakımından önemlidir. Müşterilerinize mesai saatlerinizden kıstığınızı bu durumda sadece 1 ya da 2 müşterinizle meşgul olabileceğinizi belirttiniz ve bu durum yaptığınız işin kalitesinde de artışa yol açar. Tüm bunların neticesinde daha seçkin müşteri kitlesine hitap etmeye başlarsınız.
Olaylar bu şekilde cereyan edince müşterinin gözünde daha alımlı bir rol alırsınız.
Tabi ki de asla taviz vermem tavrıyla bunu tüm müşterilerinize katı bir şekilde uygulamak etik dışı olabilir. Bazı istisnaları ve tolerasyonları da sağlamak gerekebilir. Genel anlamda bu taktik, ücret skalanızı arttıracak ve iş-hayat dengesini sağlamada etken bir rol oynayacaktır.
5.Problemli Müşterilerden Kaçın.
Tecrübeli freelance çalışanlar, size kötü müşteri tanımını parayla çok endişelenen insanlar olarak tanımlayacaktır. Mali meselelerde ince eleyip sık dokumanın kötü bir yanı yok tabi ki de, fakat sürekli ufaktan ufaktan fiyat kırmaya çalışan bir müşteri problemli olduğunun sinyalini veriyordur. Sadece anlayışlı müşterilerle çalıştığımız durumda, onlar harcadığımız eforun ve emeğin kıymetini takdir edeceklerdir. Bu da size motivasyonel bir geri besleme olarak dönecektir nihayetinde.
Sürekli üst kesimden müşterilerle çalıştığınızda, uygulamak durumunda kaldığınız rutin, yıllık sezonsal zamlar da onları rahatsız etmeyecektir. Tecrübe artışıyla zamanınızın daha değerli olduğunu göz önünde bulundurarak size daha iyi, daha uzun süreli iş teklifleriyle de gelecektirler. Aslında çok açık ama biz yine de üstünden geçelim, “problemli bir müşteriyle uzun süre çalışıp terfi almanız neredeyse imkansızdır“.
Daha dolgun ücret talebinde bulunma konusundaki deneyimlerinizin uzun vadede size katacaklarından yukarıda bahsetmiştik. Bu size daha kararlı bir yapı katıp, daha cesur adımlar atmanıza önayak olacaktır.
Sözgelimi 3 farklı fiyat teklifiyle geri dönüşleri değerlendiriyorsunuz. Saatlik ücret olarak 150 TL ,250 TL ve 450 TL’ lık fiyatlar önerisiyle bunu gerçekleştirdiğinizi varsayalım. 450 TL / saat size çok fazla gibi gözükebilir. Fakat gerçek bir geri dönüş olmaksızın bunu net bir şekilde söylememiz pek mümkün gözükmüyor. Fırsatını bulduğumuzda bu geri dönüşleri almanız size daha fazla fikir sağlayıp ufkunuzu açacaktır.
Kendinize şunu sormanızda fayda var, bu işe ne kadar ücret biçersem beni alışılmışımdan daha istekli yapar? Sormakla kalmayıp deneyin.
Kaybedecek bir şeyiniz olmadığı gibi ciddi bir deneyim kazanmış olursunuz. Hatta müşterinizin olumlu dönüş yapması durumunda (ki muhtemel), ilk süper ücretli işinizi almış olursunuz. Size bu meblağların ödenebileceğine dair somut bir kanıtınızın olması da cabası.
7. Sağladığınız Hizmetleri Genişletin
Önceki başlıkta (Uzmanlaşmak) çelişiyor gibi gözükebilir. Ama yine de kendinizi bir alanda tanıtmanız, sağladığınız desteğin sadece o alanla sınırlanacağı ve anlamına gelmez.
Kendi içinizde “müşteriler neden bir iş için iyi ücretler öder” diye sorguladığınızda yüksek kaliteli işin en önemli etken olduğunu söylemek zor olmasa gerek. Bunun dışında bitmiş bir işten maksimum uygunluk beklentisi gelir. Direkt entegrasyonu mümkün olan bir iş çıktısı gibi.
Yani şöyle ki müşteriler elini hiç işe bulaştırmadan bitmiş bir şekilde teslim almak isterler. Bu hususta kendimize bunu nasıl mümkün kılarız sorusunu soruyoruz. Örneğin bir içerik yazarı aynı zamanda sosyal medya yönetimini de sağlayarak ekstra ücret talebinde bulunması doğaldır. Müşterimizle daha iyi bir ilişki geliştirip yaptırdıkları işlerdeki eksiklikleri onlara izah ederek, daha kusursuz bir proje ortaya çıkarmada yardımcı olabiliriz.
Uzun vadede bir müşteriniz için daha detaylı çalışmanız onlardan daha çok takdir almanızı sağlayacaktır. Bu durumdaki müşteri bir çok sağlayıcıyla uğraşmak yerine sadece bir sağlayıcı muhatap alacağından daha efektif sonuçlar almasını mümkün kılar. Bu da doğal olarak onlara ekstradan zaman kazancı sağlamanızdan kaynaklı, neticede onları daha memnun kılacağından, sizinle daha iyi ücretlerle çalışmalarını sağlar.
8. İndirim Tekliflerine Çok Yanaşmayın
Bunun aksi durumu birçok freelance sağlayıcının düştüğü bir yanlıştır. Sizden indirim istemeleri durumunda bunu mecburen sağlamanız gerekiyor diye bir kaide yok. Fiyat neyse odur. Sizin belirlediğiniz standart ücretleri ödemeye yanaşmayan, baştan pazarlıkçı müşterileri kibarca reddetmeniz sizin faydanıza olacaktır. Bunlar problemli müşteri potansiyelindeki kitledir.
Bazı durumlarda ücret hususunda kolaylık sağlayabileceğiniz müşteriler, sadece uzun vadeli işleri garanti edenler olmalıdır. Onların açısından bakıldığında büyük miktardaki iş için birim fiyat bazında iyileştirme istemeleri adil gözükebilir. Ama bu gibi istisnaların dışında sadece pazarlık olsun diye indirim isteyenleri kibarca reddetmeniz gerekir. Bu geri çevirmeler uzun vadede size olumlu etkilerini gösterecektir.
Sonuç olarak;
Bir freelancer olaraktan kazancınızı genel anlamda 3 farklı durumla iyileştirebilirsiniz; daha çok müşteri edinimi, daha fazla mesai ve arttırdığınız ücretler. Son seçenek en makul olanıdır sizin için. Ücret artırımı ve pazarlığa fazla yanaşmama özelliği tüm freelancer arkadaşların edinmesi gereken bir tecrübedir. Düştüğünüz bazı ufak yanılgılar da size hangi şeyin doğru olduğunu zamanla öğretecektir. En nihayetinde her yanlış bir tecrübedir.
Bazen müşteriler sizinle anlaşmaya yanaşmayabilir bu sizin mutlaka bir şeyi yanlış yaptığınızın göstergesi olmaz. Karşı tarafın bütçe planlamasını aşmış olabilir vs. Bu tarz vakaların sizi olumsuz etkilemesine müsaade etmeyiniz. Bunlar iş hayatında muhtemel durumlar olarak değerlendirilmeli.
Şimdi sizlere soralım. Daha kazançlı çalışma adına stratejileriniz varsa neler? İş tecrübenizde yarayan yöntemler ve sınıfta kalanlar hangileridir? Fikir ve deneyimlerinizi yorumlar bölümünden bize iletebilirsiniz.
2 yorumlar
Bir projenin yada hizmetin ücreti her iki taraf için de suistimal edilmeyecek şekilde ve adaletli bir şekilde belirlenmelidir. İşveren ve hizmet sağlayan arasında adaletli bir ücret belirlenirse bu sonraki projeler için de istikrarlı bir çalışma süreci getirecektir. Ücretin belirlenmesinde sektöre göre kriterlerden ve çalışanın tecrübesini de hesaba katarak bir orta yol bulunup anlaşmaya varmak en iyisidir. Ancak tecrübeli ve yoğun bir şekilde iş alan bir çalışanın elbette her önüne işi almak için mücadele etmeyeceği aşikardır. Bu durum ise zamanla oluşur ilk başlarda karşılıklı anlaşmaya dayalı tolerans gösterilebilir. Çalışanın yapması gereken kendisi için en mantıklı durumu belirlemesi ve ona göre hareket etmesidir bence.
Baska hosting firmalari gibi ekmegimize tas koymak yerine oldukca yararli paylasimlar ile bizleri desteklediginiz icin tesekkur ederim.