Google geçtiğimiz 20 yıl içerisinde bilişim dünyasının en önde gelen masaüstü ve mobil arama motoru haline geldi. Görünen o ki şimdi de sesli arama piyasasına giriyorlar. Ekim ayı başında duyurulan yeni ürünleri Google Home giderek hareketli bir hal almaya başlayan sesli ev asistanları piyasasında Amazon’un Echo’su gibi cihazlarla rekabet edecek.
Amazon Echo’yu ilk ev içi sesli arama cihazı olarak 2014 sonu/2015 başı gibi piyasaya sunmuştu. Cihaz büyük oranda olumlu eleştiriler almış, yalnızca dijital asistanı Alexa’nın ismi söylenerek internette arama yapma, kişisel ajandalara veya listelere erişme, hatta müzik çalma özellikleriyle övgü almıştı. Birçok kişi Echo gibi cihazların iPhone’daki Siri ve Android’deki Google Now tarafından sunulan araçları taklit ettiğini öne sürmüş, yine birçok kişinin Google’ın bu alandaki kendi benzer cihazını bir gün çıkartacağını tahmin etmesine neden olmuştu. İşte o gün geldi. Söz konusu gerçek yenilik ise Google Home donanımı değil, yakın gelecekte bu ve benzeri birçok cihazı çalıştıracak yeni “beyin gücü” olan Google Assistant.
Google Home her ne kadar Amazon Echo’nun sunduğuyla hemen hemen aynı özellikleri sunsa da, bu yeni cihazı benzerlerinden ayıran esas şey, cihazın donanımını çalıştıracak olan yazılımda ve arama motorunda yapılan güncelleme. Bu aracın adı Google Assistant. Google Assistant arama deneyimini ve Google Now’ı iyice detaylandıran daha akıllı ve daha gelişmiş bir algoritma. Google mühendislik bölümü başkan yardımcısı Scott Huffman şunları söylüyor: “Google Assistant bizim için tamamen Google’la bir konuşmalı arayüz yapmamızın vakti geldiğinin göstergesi.”
Bu sözler yalnızca Google için değil, aynı zamanda daha akıllı ve daha erişilebilir bir internet için büyük bir değişim ve yenilik anlamına geliyor. Google bu anlamda Allo adında, Google Assistant ile birlikte çalışan yeni bir iletişim uygulaması çıkartarak potansiyelinin bir kısmını herkese göstermiş oldu.
Google Assistant nasıl arama yapıyor ve bu SEO için ne anlama geliyor?
Google’ın snippet cevapları artık iyice önemli bir hal almaya başlamış durumda. Kendisine bir soru sorulduğunda, Google Assistant Google’ın genellikle arama sonuçları listesinin en üstünde yer verdiği snippetlara büyük ölçüde bağımlı gibi gözüküyor. Tanıtım videosunda da gösterildiği üzere, Google Assistant cevaplarına önce web sitesini kaynak göstererek başlıyor, daha sonra doğru ve isabetli snippetlarından biriyle devam ediyor. Örneğin, “Halıdan şarap lekesi nasıl çıkartılır?” diye sorulduğunda, Google Home cevabına ilk sonuçlarda çıkan snippetı kaynak göstererek başlıyor, söze “Patch’e göre…” diye başlayıp tek cümlelik bir cevapla bitiriyordu.
Pazarlama ve SEO bakımından web sitenizi veya web sitenizin bazı kısımlarını bu tip snippetlara tahsis etmek önemli bir strateji halini almakta. Bu bir online şirket için sitesinin Google’ın sunduğu bu “rich snippet”lardan birinde yer almasını sağlamak veya herhangi bir tür snippet oluşturacak hedef anahtar kelimelerden tamamen kaçınmak anlamına geliyor. Hedef soruları doğru ve kesin bir şekilde ve sayfanın en üstüne doğru cevaplamak web sitenizin bir rich snippet içerisinde yer alması ihtimalini arttıracak faydalı ipuçları. Bunun yanı sıra Google’ın çok sevdiği ve dolayısıyla snippetlarda yer alma şansınızı arttıran bazı detaylı format tavsiyeleri de bulunmakta.
Snippetlar Google Assistant’ın cevaplarında kaynak olarak gösterilen web sitelerinin trafiğini ve itibarını arttırsa ve genellikle temel sorularımızı cevaplamayı bir hayli kolaylaştırsa da, insanların muhtemelen ziyaret edeceği bir siteyi ziyaret etmemesi için bir neden sunduğundan, diğer web sitelerinin tıklanma oranlarını azaltabiliyor. Google Now’ın snippetlarını nasıl kaynaklandırdığı ve bu snippetlardaki ürünlerin ve hizmetlerin ne kadar geliştiği ve çoğunluğu da değiştirdiği düşünülürse, bu yeni gelişmelerin yakın gelecekte ne kadar yaygın bir hal alacağını tahmin etmek hiç de zor değil.