Büyük veri dendiğinde aklınıza ne geliyor? Eğer siz de çoğunluktansanız, büyük ölçekli IT projeleri geliyor olmalı. İnsanın kafasını karıştırmak üzere hazırlanmış detaylı analizleri düşünüyor olabilirsiniz.
Fakat şöyle bir hakikat de var: Büyük veri yalnızca büyük kuruluşlar için değildir. Aynı zamanda küçük işletmeler için de önemlidir. Küçük işletmeler analize gerekli önemi vermezlerse büyüme fırsatlarını kaçırıyor, ticari anlamda kendilerine zararı olacak kararlar veriyor olabilirler.
Büyük Veri ve Küçük İşletmeler
Büyük Veri ticaret dünyasındaki birçok kişi için yeni bir kavram değil. Veri teknolojisi bütçe kısıtlılıkları ve kurum içi teknik uzmanlık eksikliği yüzünden birçok küçük işletme için uzun süre erişilemez bir konumda kalmıştır. Sizin için de aynı durum söz konusuysa henüz bir büyük veri stratejisi oluşturmamış %77’lik dilim içindesiniz demektir. Fakat self-servis çözümlerin çıkmasıyla birlikte küçük işletmeler için kurum içi verileri değerlendirme fırsatı doğmuştur.
Gartner araştırma bölümü başkan yardımcısı Rita Sallam “kuruluşlar içerisinde İş Zekası araçlarını kullanmayan veya istatistik geçmişi olmayan kullanıcı oranının yaklaşık %70 olduğunu” söylüyor. Bu nedenle yeni yaklaşımların kullanıcıların veri keşfi araçlarından fikir elde biçimlerini dönüştürme potansiyeli olduğunu vurguluyor.
Kullanıcıların %70’i teknik altyapıları olmadan büyük veri yorumları yapabilecek potansiyele sahip olsaydı, bunun kuruluşların işleyişi ve geliri üzerinde muazzam bir etkisi olabilirdi. Aynı şey küçük işletmeler için daha da fazla geçerli, çünkü teknik uzmanlık genellikle IT departmanlarında silolanmış vaziyette.
Birçok startup’ın veriyi düşük teknolojili işletmeler için erişilebilir bir hale getirmesinin sebebi de işte bu. Self-servis araçlar iyice yaygınlaştıkça ve piyasaya hakim olmaya başladıkça, teknik olmayan çalışanlar da veriye daha önce hiç olmadığı kadar erişim sağlayabilir konuma gelmekte. Bu da kuruluşların yönetici kadrolarının analizleri gerçekleştirmesini kolaylaştırıyor ve karar alma süreçlerini hızlandırıyor.
Verinin Daha Kullanıcı Dostu Bir Hale Getirilmesi
Veri analizi ve iş zekası stratejileri geliştiren küçük işletmelerin yaşadığı en büyük zorluklardan biri verilerden elde edilen yorumların nasıl sunulacağıdır. Karmaşık excel sheetler ve kötü tasarlanmış kontrol panelleri IT profesyoneli olmayan kişilerin verileri kullanmasını neredeyse imkansız bir hale getirmektedir.
Self-servis çözümler bu zorunun çözülmesi amacıyla daha iyi tasarım uygulamaları kullanmaya yönelik çalışmalar gerçekleştiriyorlar. Hedge konuyla ilgili şunları söylüyor: “Şirket sahipleri veri setlerini görselleştirerek spekülasyondan ziyade hakikatlere dayalı doğru soruları sormaya ve doğru kararları vermeye başlayabilirler. Bu durumda sonuç çoğu zaman önemli teknolojilerin, kişilerin ve kaynakların daha iyi kullanılması olur.” Buradaki en önemli husus veriyi paydaşların da kullanabileceği şekilde anlaşılabilir hale getirmektir.
Doğru Veri Türüne Odaklanmak
Self-servis veri çözümleri işletmelere hangi veri setlerinin en faydalı olduğunu anlamaları için yeni fırsatlar sunuyor. Yardımcı olmak isteyen üretici firmaların sayısı giderek artıyor.
Web trafiği bu konuda çok iyi bir örnek. Şirket sahiplerinin sahip olabilecekleri en önemli veri parçalarından biri konumunda. Fakat birçok kuruluş için hayata geçirilebilir fikirler sunma konusunda yeterli değil. Bir şirket sahibi şirketinin web sitesinde hangi demografiğin ve müşteri segmentinin en çok vakit geçirdiğini görebilirse, bu veriyi pazarlama çalışmalarını geliştirmek için kullanabilir.
Yıl Bazındaki Verilerin Takip Edilmesi
Küçük işletmelerin büyük miktarda tarihi veri olmadan çalışması sık rastlanan bir durumdur. Ne var ki self-servis araçlar çok daha uzun zaman dilimlerine ait bilgi toplamalarına olanak tanımaktadır. Bu da işletme sahiplerinin geleneksel gelirlerinden veya kâr ve zarar bilançolarının da ötesine geçen uzun vadeli bir büyümeye ait daha net bir tablo yaratmasını sağlar. Şirketler tarihi verileri takip ederek önemli ticari kararların hem kısa hem de uzun vadedeki başarısını değerlendirmeye başlayabilirler. Yönetici kadro kötü randıman veren geçmiş girişimlerden kalma bilgilere dayalı fahiş hataların önüne geçebilir. Ayrıca, işletmenin hangi kısımlarının daha fazla kazanç sağlamaya açık olduğunu tespit edebilir, bu hizmetleri geliştirmenin yeni yollarını bulabilirler.
Self-servis veri çözümlerini başarılı bir şekilde kullanan küçük işletmeler kârlarını kolayca arttırabilir ve sorunları iş işten geçmeden tespit ederek risklerini azaltabilirler. Bu teknoloji gelişmeye devam ettikçe ve işletmelere ürün sağlayan üretici sayısı arttıkça verinin tüm organizasyonların ellerindeki en önemli varlıklardan biri olmaya devam edeceği söylenebilir.