Logo bir şirketin insanlar üzerinde oluşturduğu ilk intiba bakımından çok önemlidir. İlk intibaın da çok iyi olması gerekir çünkü müşterilerin şirketler hakkındaki algısı ve satın alma kararları büyük ölçüde bu intiba ile şekillenir. İyi bir logo tasarımı şirketlerin kendilerine ticaret dünyasında iyi bir yer oluşturmasının ilk adımını oluşturur.
Starbucks’ın denizkızından Redbull’un güneş altında dövüşen boğasına kadar tüm şirketler logolarına büyük önem vermiştir. İyi bir logo tasarlamak oldukça zor bir iştir çünkü tasarım sürecinde gereğinden fazla düşünmek gerekir. Bir şirketin ideolojisini küçük bir grafikle yansıtmak hiç de kolay bir iş değildir.
Basit ve fark yaratan bir logo nasıl tasarlanır? Aşağıda logo tasarımı ile ilgili faydalı olabilecek bazı ipuçları yer alıyor.
Logonuz Özgün Olsun
Bir emlak şirketini temsil etmek için ev çatısının, uluslararasılığı vurgulamak için dünya ikonunun kullanıldığı modası geçmiş logolara çok sık rastlanır. Bu tarz logolar müşterilerin o markaları rakiplerinden ayırt etmesini güçleştirir.
Örneğin, birçok sosyal medya uygulamasının logosunda konuşma balonu bulunur. Bunlar o uygulamaların konseptine uygun olsa da bu fikir artık yeterince kullanılmış durumdadır.
Siz bu konuşma balonlarına bel bağlamak yerine daha iyi bir tasarıma yönelik yeni fikirleri araştırmak için birkaç haftanızı ayırabilirsiniz. Kurşun kalemle önceden çizimler yaparak çok sayıda bilgiyi küçük parçalara ayırmayı deneyin.
Özgün bir logo tasarlamak için klişe fikirlerden kaçınmak yeterli değildir. Aynı zamanda sıra dışı bir şey oluşturmak da önemlidir. Ünlü grafik tasarımcı David Airey kitabında yaratıcı düşüncenin önemini vurgulamakta. Airey’e göre Virgin Atlantic logosu sadece bir uçak değildir, Mercedes logosu yalnızca bir arabayı, Apple logosu bir PC’yi temsil etmez. Bunların arkasında bir amaç ve anlam yatmaktadır.
Tipografiyi Akıllıca Kullanın
Tipografik logolar sade ve şıktır. Kimi zaman en güzel görseller, en uyumlu renk kombinasyonları, en iyi fikirler dahi tipografinin yarattığı etkiyi yaratamaz.
Logo tasarımlarınızı bu şekilde yaparken ister kendi fontunuzu oluşturabilir, ister mevcut fontları kullanabilirsiniz. Kendi oluşturduğunuz fontlarda kontrast yaratmak için ince fontları kalınlarla, küçük metinleri büyüklerle, sade fontları süslülerle, geniş karakter boşluklarını dar olanlarla bir arada kullanarak deneyler yapın.
Ünlü FedEx logosu bu şekilde oluşturulmuş. Logoyu 1994 yılında tasarlayan Lindon Leader iki fontla ve harf arası boşluk seviyesiyle deneyler yaparak sıkışık harflerden araları çok açık harflere, küçük harflerden büyük harflere kadar birçok deneme yaparak bu sonuca ulaşmış.
Metin içindeki farklı bölümler arasında denge yaratmak için A, B, C kuralını uygulayabilirsiniz. A = şirket adı (en önemli bilgi), B = alt başlık (ikinci en önemli bilgi), C = en küçük başlık (en az önemli bilgi). Harflere biraz nefes aldırmak için aralarındaki boşluğu biraz arttırın.
Kendi yazıyüzünüzü oluştururken kendi fontunuzu yaratmayı da düşünün. Orijinal fontlar markanın fark edilirliği bakımından çok önemlidir. Bu tip logolara örnek olarak Coca Cola, Yahoo! ve Twitter’ı örnek verebiliriz.
Mevcut yazıyüzlerini uyarlarken harfleri çıkartarak, ekleyerek veya genişleterek özgün bir tasarım elde edebilirsiniz. Sadece mevcut harflerin gücünü kullanarak markanız için güçlü bir logo oluşturmak mümkündür. Tipografiyle ilgili daha fazla bilgi edinmek için “Stop Stealing Sheep and Find Out How Type Works” kitabını okumanızı öneririz.
Renklerden Faydalanın
Logo tasarımı ile ilgili ipuçlarının çoğunda renklerden bahsedilir ve bu oldukça karmaşık bir konudur. Bu konuda başarılı olmanın yolu hemen derine inmektense önce işin temelini kavramaktan geçer. Parlak renklerin ne zaman kullanılacağı, renk skalasında birbirine yakın renkleri kullanmak, renklerin ruh halini ve duyguları (örneğin kırmızı tutkuyu, gücü ve sevgiyi çağrıştırır) nasıl etkilediğini bilmek bu temel bilgilerden bazılardır.
Maryland’deki Loyola Üniversitesi’nde yapılan bir araştırmaya göre renk marka tanınırlığını %80 oranında arttırabilmektedir. Unutulmaz logoların çoğunda tek renk vardır ama siz birden fazla renk kullanmak istiyorsanız yaptığınız logonun kafa karıştırıcı ve aşırı renkli olmamasına özen gösterin. Biraz canlandırmak amacıyla fazla olmamak kaydıyla renk gradyanları kullanılabilir. Yeri gelmişken, (istisnai durumlar dışında) 3 renkten fazla kullanmamanın tavsiye edildiğini de hatırlatalım.
Bazı markalar logolarında aynı rengin farklı tonlarını kullanırlar ve bu renk artık o markanın kendine has rengi haline gelmiştir. Örneğin Starbucks dendiğinde akla Starbucks yeşili gelir. Bu da bu markayı rakiplerinden ayıran bir özelliktir.
Logo faturalarda ve mektup başlıklarında kullanılacaksa siyah beyaza bile bir şans verebilirsiniz. Renk seçimi logonuzun hissiyatında ve dijital kullanımlarda bir dalgalılık etkisi yaratacağı için hafife alınmamalıdır.
Logonuza Bir Hikaye Katın
Hemen her logonun arkasında bir hikaye vardır. Logolar sadece birer sanat eseri veya bir metin örüntüsünden ibaret olsaydı tüketiciler bu logoların arkasındaki derin anlamları kavramakta güçlük çekerdi. Her ne kadar duruma göre değişiklik gösterse de, logosu olan tüm şirketlerin amacı markalarını tüketiciler için hatırlanabilir hale getirmektir.
Ünlü grafik tasarımcı Milton Glaser (I Love New York logosunu yapan sanatçı) Design Informer’a insanların bir logoyu görür görmez arkasında yatan fikri anlaması gerektiğini, çünkü anlamak ve görmek arasındaki ilişkinin çok kritik olduğunu söylüyor. Bu hikayeler de şirketin değerlerini ve kültürünü olduğu gibi resmedecek kadar basit olabilir.
Örneğin, NBC 1956 yılında tasarlanan logosunda bir kuş kullanmıştır. Geçen yıllar içerisinde bu tavuskuşu yeni bir biçim kazanmış ve NBC’nin departmanlarını (Ağlar, Prodüksiyon, Eğlence, Kanallar, Haberler ve Spor) temsil eden altı renkli bir kuyruğa dönüşmüştür. Tavuskuşunun sağa bakıyor olması da şirketin geleceğe kuşbakışı bakışını temsil eder. Başka bir örnek de gençlere eğitim fırsatları sunan Güney Amerikalı bir hayır kuruluşu olan A Place Called Home’dur. Logolarında kuruluşun misyonu resmedilmiştir ve bir enstrüman çalan, mezuniyet kepi takmış, heyecanlı, parlak renkli siluetler bulunur.
Uzun lafın kısası, logonuz mutlaka kimliğinizi, değerlerinizi ve etiğinizi yansıtmalıdır.
Logo Gridlerini Kullanarak Etkileyici Bir Tasarım Yapın
Logo gridleri geometrik bir ahengi olan logolar tasarlamak için kullanılır. Bunlar kare gridlerdir ama genel yapı istendiği kadar büyütülebilir. Örneğin, bazı tasarımcılar beyaz alanların, aralıklı unsurların ve görünür çizgilerin olduğu projeler için kendilerine özgü grid sistemleri yaratmıştır. Kimi tasarımcılar da projelerinde kare veya dairesel grid sistemleri kullanır.
Grid kullanmanın sayısız faydalarından biri de tasarımcılara zamanın ötesinde bir şeyler üretmeye odaklanma şansını vermesidir. Bazı gridler daha esnek tasarımlar yapmanıza olanak tanır; griddeki çizgiler tasarımcının daha estetik tasarımlar yapması için farklı opsiyonlar sunar.
Bing’in 2013 yılında tasarlanan logosu grid şablonlarına dayalı logo tasarımı ilkesini ortaya koymaktadır. Grid şablonu sistemi tasarımcıya koordine ve dengeli bir tasarım yapma olanağını sunmuştur. Bu logo basit bir grid üzerine konduğunda şablona anında oturan bir tutarlılık, denge, görüş hattı ve açı sunar. Aynı grid şablonu tüm Microsoft ürünlerinin logoları için de kullanılmıştır.
Grid şablonlarını kullanırken gerekmediği sürece logolarınıza matematiksel oranları uygulamayın. İyi bir logoda illa standart geometri olmasına gerek yoktur Ayrıca sayılar bu altın orana hiçbir şey katmayabilir. Başka bir deyişle, mükemmel geometri her zaman göze hoş görünmeyebilir. Apple’ın logosu geometrik olarak mükemmel değildir ama estetiktir ve zamana yenik düşmemiştir.
Karmaşaya Mahal Vermeyin
İyi logonun önündeki en büyük engellerden biri karmaşadır, yani tek bir alana çok fazla şey sıkıştırmaktır. Karmaşa her an ve her şekilde tasarımınıza sızabilir. Çok fazla yazıyüzü, font vs olması gereksiz ayrıntılarda kaybolma riskini arttırır.
Sonuç olarak logo tasarımı ile ilgili şu soruların sorulması gerekir. “Bu eklemeyi yapmaya gerek var mı?”, “Bu yazıyüzü gerçekten gerekli mi?”, “Bu logo gereksinimleri karşılıyor mu?” Logonuzda yer verdiğiniz bir unsuru mantıklı bir şekilde açıklayamıyorsanız, o unsuru kaldırın. Unutmayın, en güçlü logolar genellikle en basit olanlardır.
Pepsi logosunun yıllar içindeki evrimine bakın. Pepsi geçen yıllar içerisinde “cola” kelimesini, hatta arka plandaki renkleri logosundan çıkarttı. Beyaz alan (kimi zaman negatif alan olarak da geçer) kullanımı akıllıca bir hamle gibi görünüyor, çünkü tasarımı karmaşık olmaktan kurtarmış. Beyaz alanlar ayrıca logolardaki negatif alan olabilecek tüm renkler yerine de kullanılabilir.
Logonun bir şirketin tüm işleyişini yansıtmasına gerek yoktur. Bir giyim markasının logosunda elbise olması gerekmez. (H&M, Zara vs.)
Son Yorumlar
Logonuz şirketinizin en göz önündeki bileşeni olduğundan, doğru tasarlanması çok önemlidir. Logo tasarımı hakkındaki bu ipuçları yaratıcılığınızı kullanmanız ve deneyler yaparak yeni fikirler üretmeniz bakımından önemlidir. Ne de olsa iyi logolar doğru yapılmış birkaç küçük şeyin sonucudur.