İnternet sitenize yapılan toplam ziyaretin önemli bir kısmını mobil ziyaretçilerin oluşturduğunu biliyorsunuzdur; fakat bu ziyaretçilerin sitenizi nasıl bulduğunu ve kullandığını biliyor musunuz? Davranış ve dönüşüm anlamında mobil ve masaüstü ziyaretçileriniz arasındaki farklılıkları takip ediyor musunuz?
Ziyaretçilerinizin mobil kullanımı hakkında fikir sahibi olmak işletmenizin başarısı için hiç olmadığı kadar önemli bir hal almış durumda. Google bu yılın başında artık mobil cihazlarla yapılan aramaların masaüstlerinden daha fazla olduğunu söylemişti. ComScore ise dijital medyanın çoğunluğunun artık mobil uygulamalar üzerinden takip edildiğini söylüyor.
Mobil kullanıcıların içeriğinize nasıl ulaştığını anlamak için Google Analytics’te nereye bakılacağı büyük önem teşkil ediyor. Aşağıda mobil uygulamanıza veya mobil sitenize erişen ziyaretçilerin kullanımının nasıl takip edileceği kısaca anlatılıyor.
- Kaç ziyaretçinin sitenize mobil cihazlardan, masaüstlerinden veya tabletlerden girdiğini takip edin: Ziyaretçi / Mobil / Genel Bakış
Uyumlu bir siteniz varsa (yani ayrı bir mobil uygulamanız veya mobil siteniz yoksa), Google Analytics içerisindeki mobil analizleri takip etmeniz gerekir. İşe kaç ziyaretçinin sitenize mobil cihazlar, masaüstleri veya tabletlerden girdiği hakkında genel bir bakışla başlayabilirsiniz.
Yukarıdaki ekran görüntüsünde bu sitenin trafiğinin %75’ini mobil cihazların oluşturduğu görülüyor. Diğer ilginç analizler ise şu şekilde: Tek sayfalık ziyaret oranları masaüstü kullanıcıları arasında oldukça yüksek, tablet kullanıcıları ise sitede masaüstü veya mobil kullanıcılarına kıyasla yaklaşık iki kat daha uzun süre kalıyor.
- Ziyaretçilerinizin kullandığı mobil cihazları takip edin:
Ziyaretçi / Mobil / Cihazlar
Bu analizde ziyaretçilerinizin hangi mobil cihazları kullandığı yer alır. En popüler mobil cihazlar olarak Apple iPhone ve iPad’in analiz raporunu domine edeceği tahmin edilebilir.
Eğer bir mobil uygulama geliştirmeyi düşünüyorsanız bu veri önemlidir. Ziyaretçilerinizin hangi cihazları kullandığını bilirseniz uygulamanızda başarılı olma ihtimaliniz büyük oranda artar.
- Ziyaretçilerinizin sitenizi hangi ekran boyutlarında görüntülediğini tespit edin: Ziyaretçi / Genel Bakış / Ekran Çözünürlüğü
Bu analize doğrudan Analytics kenar çubuğundan ulaşamazsınız. Ziyaretçilerinizin hangi ekran boyutlarını kullandığını görmek için önce Ziyaretçiler’e, sonra Genel Bakış’a gidin, oradan sayfanın altında doğru inip Ekran Çözünürlüğü’nü seçin.
Burada sitenize giren ziyaretçilerin hangi ekran boyutlarını en çok kullandığını görebilirsiniz. Yukarıdaki analiz raporunda en yaygın kullanılan ekran boyutunun 320×568 olduğu görülüyor. Google’da hızlı bir arama yaparak bunun iPhone olduğu görülebilir. Bu da ziyaretçilerimizin en çok hangi cihazı kullandığıyla ilgili yukarıdaki tahminimizi doğrular nitelikte.
- Cihaza göre dönüşümleri takip edin
Kissmetrics’te cihaza göre amaç dönüşümünü takip edebilmenizi sağlayan özel bir Google Analytics analiz raporu bulunmaktadır. Bu özel rapora buradan ulaşabilirsiniz.
Bu rapor her cihazın (masaüstü, mobil ve tablet) ne tür bir dönüşüm sergilediğini gösterir. Yukarıdaki ekran görüntüsünde de görebileceğiniz üzere, dönüşümlerin yaklaşık yarısı mobil cihazlardandır. Bu sitedeki trafiğin yaklaşık %75’ini mobil cihazların oluşturduğu düşünülürse, dönüşüm oranının normalde daha yüksek olması beklenirdi. Bu durum sitenin mobil ziyaretçilerin kullanıcı deneyimine yönelik bir soruna delalet olabilir.
- Ekran çözünürlüğüne göre dönüşümleri takip edin
Bir önceki başlıkta bahsedilen özel analiz raporunu kullanarak bir adım daha ileri gidip hangi mobil cihaz ekranlarında en çok dönüşüm olduğunu da görebiliriz. Özel rapordaki “mobil” seçeneğine tıklayarak tüm dönüşümleri görüntüleyebiliriz.
Bu ekran görüntüsünde görebileceğiniz üzere en fazla dönüşüm 320×480 ve 360×640 ekran boyutlarından olmuş.
- Sitenizin mobil kullanımının sizinkine yakın sitelerle nasıl benzerlikler gösterdiğini tespit edin. Ziyaretçi / Karşılaştırma / Cihazlar
Bu analiz raporu sitenizin sizinkine benzeyen sitelere kıyasla farklı cihazlarda nasıl performans gösterdiğini görmenizi sağlar.
Yukarıdaki ekran görüntüsünde de görebileceğiniz üzere bu site kendisininkine benzer günlük oturum sayısı olan sitelere göre çok daha fazla mobil trafik almakta. Site ayrıca tabletlerden de daha fazla trafik alıyor. Sitenin masaüstü trafiği muadillerine kıyasla %57 daha az.
Ekranın sağ ucuna gidersek bu sitenin hem oturum başına sayfa hem de tek sayfalık ziyaret oranı bakımından muadili sitelere göre daha iyi durumda olduğunu görebiliriz. Öte yandan sitenin ortalama oturum süresi, özellikle masaüstü ziyaretçiler bakımından biraz daha düşük.
- Mobil uygulamanız için Google Analytics
Eğer işletmeniz için ayrı bir mobil uygulamanız varsa, ilgili tüm analizleri mobil uygulamalar için Google Analytics üzerinden takip edebilirsiniz. Bu analizler aracılığıyla ziyaretçileriniz ve davranışları hakkındaki verilere tıpkı masaüstü veya mobil sitenizde olduğu gibi erişebilirsiniz.
Mobil kullanıcıların sitenize nasıl eriştiğini ve sitenizde nasıl dolaştığını tam olarak görmek için amaç dönüşümlerini ayarlayabilir veya segmentasyon kullanabilirsiniz. Google Analytics hem Android hem de iOS uygulamalarında kullanılabilir. Mobil uygulamanız için Google Analytics’i nasıl ayarlayacağınız konusunda daha fazla bilgi edinmek için Google’ın Mobil Uygulama Analizi yardım sayfasına bakabilirsiniz.
- Mobil sitenizdeki standart analizleri Google Analytics içinde takip edin
Eğer ayrı bir mobil siteniz varsa, Google Analytics kullanarak tüm standart analizleri takip edebilirsiniz. Sitenizin mobil ziyaretçileriniz için her bakımdan nasıl bir performans sergilediğini tıpkı masaüstü ziyaretçilerinizde olduğu gibi takip edebilirsiniz. Bu analizler arasında şunlar bulunmaktadır:
– Sayfa görüntülemeler
– En fazla girilen sayfalar
– Tek sayfalık ziyaret oranları
– En fazla çıkış yapılan sayfalar (kullanıcı deneyimiyle ilgili bir sorun olduğuna işaret olabilir)
– Trafik kaynakları
Bu analizleri takip ederek masaüstü sitenizin ve site içeriğinizin nasıl bir performans sergilediğini görmek için birbiriyle karşılaştırabilirsiniz. Bazı başlıklar mobil ziyaretçileriniz için diğerlerine kıyasla daha fazla ilgi çekiyor mu? Mobil ziyaretçileriniz daha farklı bilgiler mi istiyor, yoksa sitenizdeyken masaüstü ziyaretçilerinize göre daha farklı bir davranış mı sergiliyorlar? Bu bilgileri kullanarak mobil sitenizin içeriğini ve kullanıcı deneyimini geliştirebilirsiniz.