Web sitenizde bir içerik oluşturup paylaşmak istediğinizde genelde içeriğine ve başlığına dikkat ederiz. Peki ya sayfa URL’i? URL’inizi doğru oluşturamazsanız içeriklerinizden tam performans alamayabilirsiniz. Bu durum, yemek pişirmeyi bilmiyorsanız tüm malzemeler elinizin altındayken yumurta kırıp yemek gibidir. Yeni daha azıyla yetinmek.
Paylaştığınız içerik kadar yayınladığınız URL’in yapısı da SEO açısından önemlidir. Bu yazımızda web sitenizin SEO performansına katkıda bulunacak URL yapılarından bahsedeceğiz.
İçerik Tablosu
1 – URL İçinde Anahtar Kelime Kullanmak
Web sitenizi ziyaret eden kullanıcılar kadar, arama motorları da içeriğinizle ilgilenir ve bunları kategorize edip sınıflandırırken url yapınızın içeriğinizle alakalı olması son derece önemlidir. Başka bir deyişle; URL içinde içerikle alakalı anahtar kelime kullanımı, URL yapınızı optimize etmenin en önemli adımlarından biridir.
URL içinde kullanacağınız anahtar kelimeleri doğru seçmek çok önemlidir. Bu nedenle öncelikle içeriğinizle alakalı anahtar kelime araştırması yapmalı ve yüksek trafik alan / en çok tercih edilen sorgulara yönelik başlık hazırlamalısınız. İçeriğinizle URL’inizin alakalı olması sizi bu anlamda bir adım öne çıkaracaktır.
URL içinde anahtar kelime kullanımı yaparken kısa ve anlaşılır olması önemlidir.Bu nedenle, örneğin “çikolatalı pasta tarifi” gibi bir içerik için en doğru seçim websiteniz.com/cikolatali-pasta-tarifi şeklinde olmalıdır. Kısa ve öz.
Tabi ki uluslararası SEO yapıyorsanız ve farklı coğrafyalar için farklı dillerde çalışıyorsanız oluşturacağınız URL yapıları bölgenin diline göre değişkenlik göstermeli ve yine içerikle alakalı seçilmelidir.
2- URL Yapısını ve Kurgusunu baştan oluşturmak
Her ne kadar URL’leri kısa tutmak gerekse de içerikleri de kategorize etmeniz gereken büyük yapılar oluşturuyor olabilirsiniz. Örneğin bir e-ticaret sitesi sahibiyseniz ürünlerinizi kategorize ederek hem site içerisinde gezinmeyi kolaylaştırırsınız, hem de arama motorlarına doğru hiyerarşi içinde yol göstererek avantaj sağlayabilirsiniz. Örneğin ayakkabı ürünlerini kategorize etmek isterseniz bunu kadın, erkek ve çocuk olmak üzere üç gruba ayırabilir bunlara göre ürünleri kategorize edebilirsiniz.
websiteniz.com/kadin/ayakkabi/topuklu-ayakkabi/siyah-deri-topuklu-ayakkabi gibi bir hiyerarşi oluşturabilir ve gruplayabilirsiniz.
3- Uzun URL yapılarından kaçınmak
Uzun URL’ler; sitenizin hem ziyaretçiler açısından hem de arama motorları açısından pek doğru bir tercih değildir. Etkili bir URL yapısı kısa, öz ve ihtiyaç kadar uzun olmalıdır. Yani anlaşılabilir bir yapı kurmanız gerekmektedir.
Örneğin “Ankara’da Gezilecek 5 Önemli Yer” gibi içeriği anlatan ve olması gereken kadar uzun başlıklar seçmelisiniz. Bu sayede URL yapısı da gereksiz uzun olmayacaktır.
4- Dinamik oluşturulan URL’ler Yerine SEF URL’ler kullanmak
Dinamik URL yapıları, sistem tarafından otomatik kurallara bağlı olarak sırasıyla oluşturulan parametreler içermesi sebebiyle pek de kullanışlı ve sayfa hakkında bilgi verebilecek bir okunurluğa sahip değildir.
Örneğin /?page=2, /?p=14, gibi url sonuna gelen parametrelerle sayfa url’i oluşturduğu için SEO açısından oldukça büyük bir dezavantaj oluşturur. Tüm bunların önüne geçmek için SEF URL yapısı kullanılmalıdır.
SEF (Search Engine Friendly) URL’ler, arama motoru dostu olarak çevirmek gerekirse SEO için vazgeçilmez URL yapılarıdır. İçeriğinizle olan alakası ve okunabilirliği sayesinde hem kullanıcı hem de arama motorları tarafından kolay anlaşılabilir ve kullanışlıdır. Bu sayede arama motoru optimizasyonu için en önemli adımlardan biridir.
Örnek olarak /çikolatalı-pasta-tarifi şeklinde direkt içeriği hedefleyen URL’ler oluşturulabilir ve en kullanışlı yöntemdir.
5- Güvenilir bir URL Sunmak
Web site ziyaretçilerinizin sitenizde vakit geçirirlerken onların güvenilir bir şekilde bu ziyareti sürdürebileceklerini bilmeleri faydanızadır. Google’ın HTTPS güncellemesinden sonra SSL sertifikasına sahip sitelerin SEO konusunda avantaj sağladığını görmüştük. Aynı sebepten dolayı Chrome tarayıcılar için gelen bir güncelleme ile, SSL sertifikası olmayan sitelerin güvensiz olarak işaretlenmesi ve uyarı çıkarması ile de artık kesin olarak kullanması gereken SSL sertifikaları, sitenizin SEO performansına katkı sağlamaktadır.
Üstelik hali hazırda kullandığınız sitenizin HTTP:// versiyonu üzerinde bir yönlendirme yoksa yani siteniz hem http:// hem de https:// versiyonu ile açılıyorsa, http:// URL’lerinizi https’e yönlendirmek yine buradaki SEO performansına katkı sağlayacaktır. Yani kullanıcı nereden gelirse gelsin, en güvenli ve tek bir adrese ulaşması sağlanmalıdır.
Toparlamak gerekirse SEO görünürlüğünüzü ve performansınızı arttıracak düzenlemeler tamamıyla; kullanıcı deneyimi, kolay erişim, okunabilirlik ve anlamlandırılabilirlik üzerine oluşturulmalı, kullanılmalı ve yönetilmelidir. Yukarıdaki yanlış örneklere benzer URL’leriniz var ise bunları düzeltebilir, sitenizin optimizasyonunda bir adım daha ileriye gidebilirsiniz.
Yazımızı arkadaşlarınızla paylaşabilir, Blog yazılarımızdan haberdar olmak için bültene kaydolabilirsiniz.