IHS Blog

Sık Yapılan Link Hataları

sik-yapilan-link-hatalari

Web sitenize organik arama motoru sonuçları üzerinden hedefli bir trafik almak istiyorsanız SEO hakkında her şeyi bilmeniz gerekir. Sayfa dışı SEO söz konusu olduğunda ise, link oluşturma uzun süreler boyunca her şeyden daha önemli bir teknik olarak ele alınmıştır.

Ne var ki Google geçen yıllar içerisinde “doğal olmayan” linkler tarafından işaret edilen web sitelerini tespit etme bakımından bir hayli gelişti. Eğer Google sizde bu “kötü” linklerden çok fazla olduğuna karar verirse size ceza verebiliyor, bu da sıralamalarda alt sıralara düşmenize, hatta sıra dışı kalmanıza neden oluyor.

2016 yılında ve sonrasında web sitesi sahiplerinin artık modası geçmiş link oluşturma stratejilerini terk edip, eğer Google’ı etkilemek istiyorlarsa doğal yoldan link oluşturma konusuna odaklanmaları gerekiyor. Bu makalede SEO uzmanlarının ve Google’ın tabiriyle “iyi” ve “kötü” linkleri ve iyi linklerden sizin sitenize yönlendirme yapacak şekilde nasıl faydalanacağınızı inceleyeceğiz.

Link Oluşturma

Bir linki neyin iyi veya kötü yaptığını anlatmaya başlamadan önce linklerin neden gerekli olduğuna ve Google’ın sizden yapmanızı istemediği şeylerin neler olduğu konusunda birkaç önemli detaya göz atalım.

Moz.com’da da isabetle belirtildiği üzere, linkler adeta “sayfalar arasındaki sokaklardır” ve arama motorları web sayfaları arasındaki bağlantıyı bulmak için bu sokakları kullanır. Arama motorları bir web sayfasının popülaritesini, itibar edilirliğini, spam olup olmadığını tespit etmek için o web sitesini karmaşık algoritmalar kullanarak büyütece alır ve arama sonuçları sıralamasındaki yerini buna göre belirler.

Bir linki bir web sitesine veya web sayfasına verilmiş bir oy gibi düşünebilirsiniz. Bir site veya sayfa çok eski olmayan veya henüz bir itibar edinememiş bir site veya sayfadan link alırsa, bu oy pek geçerli sayılmaz. Öte yandan, diyelim ki CNN veya New York Times gibi muteber bir siteden gelen link bir hayli ziyaretçilerinizi arttıracaktır.

SEO için link alıp satmak, Search Console yönetmeliğinde de ifade edildiği üzere, Google’ın hiç hoşlanmadığı bir black hat stratejisidir. Pazarlamacıların SEO’ları için sık sık link alışverişinde bulunmak, büyük ölçekli makale pazarlaması veya misafir gönderili kampanyalar yapmak, otomatik link oluşturma yazılımlarını kullanmak gibi yöntemlere başvurmaktadır. Google da bütün bunlara karşı geçtiğimiz birkaç yıl içerisinde sıkı önlemler almıştır.

Google 24 Nisan 2012 tarihinde doğal olmayan linkler oluşturarak sitelerini aşırı optimize eden pazarlamacıları cezalandırmak amacıyla Penguen algoritması güncellemesini yapmıştır. Penguen güncellemesinden sonraki algoritmanın hangi unsurlara baktığı tam olarak bilinmemekle birlikte, eskiden SEO’ya katkıda bulunan düşük kaliteli, yanıltıcı tipteki linkleri özel olarak hedef aldığı gayet iyi bilinmektedir.  

Bir Google Uzmanının Link Oluşturma Hakkında Söyledikleri

Geçen yılın Şubat ayında Google’ın Webmaster Trendleri Analisti John Mueller ile yapılan canlı bir Google+ Hangout oturumunda Mueller’e link oluşturmanın SEO için iyi bir strateji olup olmadığı soruldu. Mueller’in videoda 55:40’tan itibaren duyabileceğiniz yanıtı ise şu oldu: “Ben olsam bundan kaçınmaya gayret ederdim.”

Mueller videoda içeriğin mutlaka özgün olması, webmasterların ise bu içeriği kolayca link verilebilecek şekilde oluşturmaları gerektiğini söylüyor. “Biz linkleri algoritmamızın bir parçası olarak kullanıyoruz ama bunun yanı sıra pek çok başka unsur da kullanıyoruz. Bu yüzden sadece linklere yoğunlaşmanın web sitenize faydadan çok zararı dokunur.”

Bu önemli tavsiyeye rağmen, pazarlamacılar ve SEO uzmanları hala linklerin göz ardı edilemeyecek kadar önemli olduğuna inanıyor. 150 SEO uzmanı arasında yapılan bir ankete göre domain seviyesi link özellikleri ve sayfa seviyesi link özelliklerinin Google’ın algoritmalarını etkileyen en önemli iki unsur olduğu düşünülüyor.

Her ne kadar küçük bir makaleyi 300 farklı şekilde evirip çevirip otomatik yazılımlarla bir sürü farklı sitede ve blogda yayınlama devri artık bitmiş olsa da, genel bir strateji olarak link oluşturma yöntemi hala varlığını sürdürüyor. İnternete gerçek anlamda değer katan özgün bir içeriğin oluşturulmasını ve tanıtımını içeren doğal bir link oluşturma yöntemi hala uygulanabilir bir strateji konumunda.

Link oluşturma denen şey, tabiri caizse linkleri “hak etmek” veya “cezbetmek” olmalıdır, ki bu da birçok kişinin SEO kavramı içerisinde yer alan black hat teknikleri için kullandığı tabirlerdir.

Siz hangi tabiri kullanırsanız kullanın, sitenize yönlendirme yapan özgün linklere ihtiyacınız olduğu gerçeği değişmeyecektir. Ayrıca özgün bir linkin neye benzediğini ve bu linklerden daha fazla elde etmek için nasıl bir strateji oluşturmanız gerektiğini de bilmelisiniz.

Hiç İstemeyeceğiniz 7 ‘Kötü’ Link Türü

Bir linki neyin kötü yapacağını bilirseniz sitenizin üst sıralarda yer aldığını, bilmezseniz de Google tarafından cezalandırıldığını görürsünüz. Search Engine Land’e göre, mutlaka göz önünde bulundurmanız gereken 7 kötü link türü bulunmaktadır:

1) Düşük Otoritesi veya Kötü Şöhreti Olan Bir Domainden Gelen Link

Bütün linklerin değeri aynı değildir. Popüler, güvenilir ve yetkin sitelerden ne kadar çok link alırsanız, arama sonuçlarında o kadar üst sıralara tırmanırsınız. Yüzlerce, hatta binlerce düşük otoriteli, spam siteden link alsanız bile böyle bir sonucu elde edemezsiniz.

Hatta düşük otoriteli veya kötü şöhretli sitelerden yeterince link alırsanız Google tarafından yakalanabilir ve cezalandırılabilirsiniz bile. Yeri gelmişken, kötü şöhretli bir site arada bir sizin sitenizi link veriyorsa telaşa kapılmanıza gerek yok. Unutmayın, Google neyin doğal olup neyin olmadığını bilir.

2) Kaynak ve Siteniz Arasında Hiçbir Bağlantı İlişkisi Olmayan Bir Link

Eğer siz İstanbullu bir tesisatçıysanız ama Amerikalı seyahat sitelerinden sitenize link verilip duruyorsa, Google bunu SEO’nuz konusunda kötü bir niyetiniz olduğu şeklinde algılar. Çünkü iki site arasında hiçbir alaka yoktur.  

Sitenizle kaynak arasında yakın bir bağlam ilişkisi olması Google’ın gözüne girmek bakımından bir hayli önemlidir. Google’ın algoritması gelişmeye devam ettiği sürece bu ilişkinin giderek daha fazla önem kazanacağı da aşikârdır.

3) Aynı Domainden Çok Fazla Link Almak

Söz konusu olan Google ve olabildiğince doğal görünen linklerse, aynı kaynaktan çok fazla link gelmesi bir tehlike işareti olabilir. Bilinmesinde fayda olan başka bir husus ise belirli bir kaynaktan ilk link alındıktan sonra, aynı kaynaktan daha sonra gelecek linklerin değerinin giderek düşeceğidir.

Bir iki kaynaktan çok fazla link almaya çalışmaktansa, linklerinizi elinizden geldiğince çeşitlendirmeye çalışın. Bu çok daha doğal görünecektir ve Google’ın görmek istediği de budur.

4) Karşılıklı Link Alışverişinde Bulunmak

“Senin benim siteme link verirsen ben de seninkine veririm” zihniyeti web sitesi sahiplerinin Google’da daha üst sıralarda yer almak için başvurduğu taktiklerden biridir. Başka web sitesi sahipleriyle link alışverişi yapmak uzun süre SEO puanını arttırmak için kullanılan bir yöntem olmuştur ama artık bu taktik ceza almanıza neden olabilir.

Diğer link sizinkiyle benzer ve alakalı olsa bile, çok fazla karşılıklı linkleşme hiç doğal görünmez ve Google bunu anında tespit eder. Web sitesi sahipleriyle irtibata geçip gerçekten onlarınkine değer katacağına inandığınız sitenize link vermelerini isterseniz çok daha iyi edersiniz.

5) Aşırı Optimize Edilmiş Bağlantı Metni Olan Bir Link

Bağlantı metni o linki ziyaret etmek için üzerine tıklayacağınız anahtar kelime veya cümledir. Eskiden Google’da üst sıralarda yer almak için tam anahtar kelimeyi veya cümleyi yazmanız çok önemliydi. Artık bu büyük SEO kuralı geçerliliğini yitirmiş durumda.

Tam anahtar kelimeleri veya cümleleri kullanarak çok fazla link oluşturursanız Google bunu tespit eder ve şüpheli link oluşturma olarak yorumlar. Son zamanlarda Google aramalarını yaptığımızda karşımıza çıkan arama önerilerinde ve sonuçlarında gördüğümüz üzere, Google içerik ararken akıllı bir semantik ve içerik algılama yönetimi de uygulamakta, gerçekten o siteye ait görünen ve içeriğe gerçekten değer katan bağlantı metinlerinin olduğu linkleri ödüllendirmektedir.   

6) İçeriği Desteklemeyen, Rastgele, Anlamsız Bir Yerdeki Linkler

İçerikten bağımsız, alakasız bir yere konulan linkler spam olarak algılanmak için bire birdir. Google’un bir web sayfasındaki içeriğin tamamına baktığını ve içeriğin neyle ilgili olduğunu anlayacak kadar akıllı olduğunu unutmamak gerekir.

İçinde bir linkten başka hiçbir şey olmayan bir blog gönderisi yapmazsınız herhalde, değil mi? Bunu bloglardaki yorum bölümlerine, forum mesajı alanlarına, sosyal medya bağlantılarına vs link gönderirken de aklınızdan çıkarmayın.

7) Bariz Bir Link Sahteciliğinin Parçası Olan Linkler

Link sahteciliği çeşitli alanlar kullanarak çok sayıda link oluşturmak vasıtasıyla sitelerin sıralamadaki yerini değiştirmek için yapılır. Bir zamanlar birkaç küçük site veya blog oluşturup bunların arama sonuçlarında üst sıralarda yer alması istenen büyük bir siteye link vermek için kullanıldığı link çemberleri vardı ve bu yönteme link sahteciliğinde sık sık başvurulurdu.

Eğer Google bu link sahteciliğiyle kandırmaya çalıştığınızı tespit ederse hapı yutarsınız. Link sahteciliği artık uğraşmaya bile değmeyecek, modası geçmiş bir SEO trendidir.

Daha Fazla ‘İyi’ Link Almak İçin Yapabileceğiniz 5 Şey

Sitenize daha fazla özgün link alacak şekilde çalışmak imkansız bir şey değildir. Bu işi yapmaya gönlünüz varsa da sahte SEO için gereksiz yere zaman ve enerji (ve muhtemelen para) harcamaktansa Google dostu tekniklerden faydalanmanız çok daha iyi olacaktır.

Ünlü girişimci ve dijital pazarlama uzmanı Neil Patel Search Engine Land’e yazdığı harika makalede pazarlamacılara Google’dan uyarı almayacak linkler oluşturmak için yapmaları gerekenler konusunda tavsiyelerde bulunmuştu:

1) Başka Bloglarda Misafir Gönderileriniz Olsun

Misafir blog gönderileri zamanında SEO üçkağıtçıları tarafından istismar edilmiş olsa da, bu misafir gönderilerinin sitenize link alma bakımından tamamen modası geçmiş bir şey olduğu anlamına gelmez. Sadece içeriğe hiçbir şey katmayan veya içerikle alakasız spam misafir gönderilerinin SEO bakımından randıman sağlamayacağı anlamına gelir.

Misafir gönderiniz vasıtasıyla o sitenin takipçilerine faydalı olmak bir numaralı önceliğiniz olmalıdır. Bunun karşılığı olarak mutlaka bir iki link alırsınız. Bu kuralı unutursanız Google sadece link peşinde olduğunuzu anında tespit eder.

2) İnfografik Oluşturun

Patel her ne kadar daha fazla link almak için infografik kullanmanın birkaç yıl önceki kadar etkili olmasa da hala işe yaradığını söylüyor. Ayrıca bu gayet de mantıklı bir yöntem; içeriğin daha hızlı ve görsel bir şekilde sunulması birçoklarının hoşuna gider.

Eğer sizin için infografik hazırlayacak birine verecek paranız yoksa, Canva gibi kendi infografiğinizi hazırlayabileceğiniz harika bir ücretsiz araç bulunmakta.

3) Sosyal Medya Tanıtımlarını Daha Fazla Ciddiye Alın

Bir içerik sosyal medyada ne kadar çok paylaşılırsa, o içeriğin çeşitli domainlerden alacağı link sayısı da o kadar artar. Ne yazık ki sizin kendi içeriğinizi sosyal medyada paylaşmanız sonucu aldığınız linkler sayılmıyor ama içerik ne kadar paylaşılırsa başka insanların o içeriği görüp link verme ihtimali de o kadar artıyor.

4) İçeriğinizle İlgili İnsanlardan Size Link Vermesini İsteyin

Bu bir tür SEO sahtekarlığı olarak düşünülebilir ama eğer sitenizle veya oluşturduğunuz içerikle ilgilenebilecek site sahiplerine veya bloggerlara ulaşabiliyorsanız gerçekten öyle değildir. Hatta bu içerik o sitenin veya bloğun takipçileri için değerli bile olabilir.

Eğer içeriğinizde bir kişiden veya şirketten bahsettiyseniz, o kişi veya şirketle irtibata geçip sitenize link alabilirsiniz. Aynı şeyi işini veya fikrini alıntıladığınız kişilere de yapabilirsiniz.

5) Kişisel Markanızı Mükemmelleştirmeye ve Büyütmeye Çalışın

Kendi kişisel markanızı yaratmak elbette link almanın en hızlı yolu değildir ama uzun vadede bunun mutlaka faydasını görürsünüz. Başka birine güvenen ve hayranlık duyan birinin içeriğine bu kişiyle ilgili bir link eklemesinden daha doğal bir şey yoktur.

İnsanlara içtenlikle yardım etmeye gönüllü olur ve ister nitelikli içerik oluşturarak, ister takipçilerinizle sosyal medyada etkileşime geçerek, isterseniz de takipçilerinizle yaşadığınız zorlukları ve kusurlarınızı içtenlikle paylaşarak bu arzunuzu onlara açıkça gösterirseniz onların güvenini ve hayranlığını kazanabilirsiniz.

Sonuç

Linkler artık eskisi gibi, hatta daha bir iki yıl öncesindeki gibi bile değil. Genel olarak, eğer link almaya özgün değer katmaktan daha fazla önem verirseniz, Google’ın bunu kötü bir link olarak algılaması ve sizi bu yüzden cezalandırması kuvvetle muhtemeldir. Bu cezanın etkisini hemen yaşamasanız da, algoritma zaman içinde geliştikçe ve yanıltıcı SEO işlemlerini tespit etmekte daha mahir hale geldikçe bir süre sonra muhakkak yaşamaya başlarsınız.

Exit mobile version