Yeni bir alan adı ararken ya da ilk alan adınızı araştırırken muhtemelen alt alan adı (subdomain) kavramı ile karşılaşmışsınızdır. Bu yazımızda Subdomain konusuna detaylı olarak değineceğiz. Ardından, bir alt alan adı kullanmanın web siteniz için uygun olup olmadığına karar verebilirsiniz.
İçerik Tablosu
Subdomain (Alt alan adı) Nedir?
Subdomain (alt alan adı) alan adınızın altında oluşturabildiğiniz, fakat birincil alan adınızdan bağımsız bir şekilde çalışabilen alan adı özelliğidir. Yapısal olarak ana domaininize bir ön ek alarak tanımlanır.
Örneğin, birincil alan adınız “ihs.com.tr, ise ”, Blogunuz “blog.ihs.com.tr” alt alan adına sahip olabilir.
Sub domaininizi birincil alan adınıza ek bir özellik olarak düşünebilirsiniz.
subdomain saysesinde kafa karıştırıcı alan adı yönlendirmeleriyle uğraşmak zorunda kalmadan, web sitenizin tamamen ayrı bir bölümünü oluşturma olanağı elde edersiniz.
Örneğin, yararlı eğitici yazılar, kullanım kılavuzları ve her türlü yararlı araçlarla dolu büyük bir kaynak dizini oluşturduğunuzu varsayalım. Bu sitenin yapısı ve genel düzeni, web sitenizin temel yapısından farklı olacaktır.
Bu nedenle yeni bir sayfanın web sitenizin mevcut yapısı içinde çalışması için uğraşmak yerine, orijinal ana alan adınızı korurken size yeni bir web sitesi yaratma özgürlüğünü sunacak bir alt alan adı (subdomain) kullanabilirsiniz. Genellikle, alt alan adları ziyaretçilerinizin ihtiyaçlarını karşılamak için belirli bir amaçla kullanılır.
Bir web sitesi alt alan adının en yaygın kullanımlarından bazıları, Google Support’da olduğu gibi destek veya bilgi portalları oluşturmak içindir.
Alt alan adları ayrı bir şirket blog sayfası oluşturmak için de kullanılabilir. Bu uygulamayı internet girişimleri ve e-ticaret mağazalarında sıkça görebilirsiniz.
Yine de, alt alan adları için aşağıda daha ayrıntılı olarak ele aldığımız birçok kullanım alanı bulunmaktadır.
Subdomaini Ne Zaman Kullanmalıyım?
Bir subdomain kullanmayı düşündüğünüzde, ciddi bir şekilde araştırma yapmanız gerekir.
Bir alt alan adı oluşturmak, oldukça kolay olsa da iyi bir planlama yapmadan oluşturulan subdomainler, ziyaretçileriniz için iyi bir kullanıcı deneyimi sunamaz.
Root alan adı altında bir alt alan adı kullanmaya karar vermenin en yaygın nedenleri aşağıdaki gibidir:
Farklı ürün grupları veya pazarlara hitap etmek için
Birden fazla pazara hizmet veren büyük ve kapsamlı bir işletmeniz varsa subdomain kullanmak size çok yardımcı olabilir.
Örneğin, dünyada farklı pazarlara ve dillere hitap eden bir siteniz var diyelim. Veya tamamen birbiriyle ilgisi olmayan farklı niş alanları hedeflemek istiyorsunuz. Böyle bir durumda, bir subdomain kullanmak, hedeflediğiniz her kullanıcı grubunu ayırt etmenize yardımcı olur ve hedef kitle karmaşası yaşamanızı önler.
Örneğin, firmanızın tamamen farklı birçok yönüne hitap eden çok sayıda subdomaine sahip olabilirsiniz. Örneğin “shop.alanadınız.com” ve “destek.alanadınız.com” gibi. Her iki site oldukça farklı görünebilir, çalışabilir ve farklı hedef kitlelere hitap edebilir. Bu tamamen subdomaininizde yayınlayacağınız içeriğe bağlıdır.
Şirketiniz yeterince büyükse, her subdomain, birincil alan adınızın şemsiyesi altında, kendi ilgili alanında etkili bir şekilde çalışır.
Temel olarak, bir subdomain, her seferinde tamamen yeni bir alan adı satın alıp web sitesi oluşturmak zorunda kalmadan size farklı pazarların benzersiz ihtiyaçları karşısında kendinizi ifade etme olanağı verir.
Ayrı ve Özel Site Kaynağı Bölümleri
Yukarıda belirttiğimiz gibi, kapsamlı bir kaynak veya eğitim bölümü gerektiren bir web sitesine sahip olabilirsiniz. Genellikle bunlar yüklü içeriklerdir, bu nedenle içerik içinde gezinmeyi kolaylaştırmak için bu sayfayı düzenli ve kolay anlaşılır bir şekilde sunmanız gerekmektedir.
Yani, web sitenizin farklı görünen ve çalışan ayrı bir bölümünü oluşturmak için bir subdomain kullanabilirsiniz. Buradaki amaç genel bir hedef trafiği oluşturmak değil, ziyaretçilerinize yardımcı olmak ve onları desteklemek olmalıdır.
Bu kaynak bölümünü kullanacak kişiler size ve ana sitenize aşina olacaklardır, bu nedenle ufak bir alan adı değişikliği onlara doğal görünecek ve genel kullanıcı deneyiminizi olumsuz etkilemeyecektir.
Şirket Blogunuzu Oluşturun
Bazı web sitesi sahipleri şirket bloglarını ayrı tutmak isteyebilir, bu yüzden sitenin geri kalanından izole ederler. Bu en yaygın bir yaklaşım değildir, ancak yönettiğiniz sitenin türüne bağlı olarak bazı avantajları olabilir.
Bu, e-Ticaret alanında kullanılan yaygın bir yaklaşımdır. Eğer bir e-ticaret sitesi yönetiyorsanız, işlemleri güvenli ve etkili bir şekilde işlemek için yüksek düzeyde güvenlik sağlayan belirli bir yazılıma ihtiyacınız olacaktır. Bu farklı bir yazılım kurulumu gerektirebileceğinden, bu yapılandırmayı blogunuz yapısında kullanmak mantıklı olmayabilir.
Böyle bir durumda şirket blogunuzu subdomainde oluşturabilirsiniz. Blogunuzu daha kolay yönetebilmek adına WordPress gibi kullanımı kolay bir CMS ile oluşturabilirsiniz.
Veya, e-ticaret mağazanızı bir “shop.alanadınız.com” alt alanında barındırıyorsanız ve sitenizin geri kalanını birincil alan adınızda çalıştırıyorsanız, bir önceki durumun tam tersi de geçerli olabilir.
Bu yaklaşımın start-up’lar tarafından kullanıldığını da görebilirsiniz. Şirketler web uygulamalarına veya SaaS aracına daha fazla önem verebilir, böylece bloglarını “blog.startupismi.com” subdomaininde ve asıl hizmetlerini ise ana alan adı olan www.startupismi.com sitesinde tutabilirler.
Genel olarak, blogunuzu bir subdomainde oluşturacaksanız, bunu sitenizi oluştururken kurumsal bir algı yaratması için kullanmayı tercih edebilirsiniz.
Subdomain (Alt Alan Adı) Nasıl Oluşturulur?
Alan adınıza ait hosting paketinizin yönetim paneline giderek kolay bir biçimde subomain oluşturabilirsiniz. Aşağıdaki video, kolayca uygulayabileceğiniz şekilde subdomain oluşturma rehberi içermektedir.
Subdomain Kullanmanın Avantajları
Şimdiye kadar öğrendiğiniz gibi alt alan adları, web sitenizi düzenlemenin çok yaygın bir yoludur. Yalnızca birincil alan adı kullanan siteler kadar yaygın değiller ancak yine de yaygın bir kullanım oranları vardır.
Alt alan adı kullanmanın en yaygın avantajları şunlardır.
Test Kampanyaları / İçeriği Oluşturun
Diyelim ki sitenize yeni bölümler eklemeyi düşünüyorsunuz, ancak kitlenizin bu yeniliğe talip olup olmayacağından emin değilsiniz.
Tek yapmanız gereken bir subdomain oluşturmak ve ardından yeni açılış sayfanızı, kayıt sayfanızı veya kampanyanızın gerektirdiği diğer şeyleri oluşturmaktır.
Ardından, nasıl performans gösterdiğini görmek için bu sayfaya trafik yönlendirebilirsiniz. İyi bir sonuç elde ederseniz, bu sayfayı birincil kampanyanızdaki bir sayfaya ekleyebilirsiniz. Veya tam tersi durumda, birincil alan adınızda herhangi bir değişiklik yapmadan bu alt alan adını silebilirsiniz.
Bu seçenek, tasarımı değiştirmek veya mevcut web sitenizin geri kalanına müdahale etmek zorunda kalmadan değişiklikleri hızlı bir şekilde test etmenizi ve denemeler yapmanızı sağlar.
Markanızın Büyümesine Yardımcı Olun
Subdomainler, tamamen yeni bir web sitesi oluşturmak zorunda kalmadan markanızı büyütmenin yararlı bir yolu olabilir. Örneğin, genel bir spor siteniz olduğunu ve açık havada yapılan her spora erişiminizi genişletmek istediğinizi varsayalım.
Mevcut URL yapınızı çok karmaşıklaştırmak yerine, her spor için farklı subdomain oluşturabilirsiniz, böylece “golf.alanadınız.com” Veya“futbol.alanadınız.com” gibi URL’lere sahip olursunuz. Bu işlemler elbette daha fazla efor gerektirecektir, ancak aynı zamanda farklı alt siteler arasında geçiş yapmadan büyük bir online marka bilinirliği oluşturmanıza olanak tanıyacaktır. Örneğin, en son futbol maçı sonuçlarını arayan ziyaretçiler, golfte kimin lider olduğu ile ilgilenmeyebilir.
Bu yöntem aynı zamanda büyüyen içerik veritabanınızı düzenlerken markanızı internete yaymanın etkili bir yolu olabilir.
Tek Bir Alan Adı Altında Ayrı Siteler Oluşturun
Genellikle, sitenizi oluştururken temel olarak mevcut tasarımınıza bağlı kalabilirsiniz.
Daha fazla esneklik istiyorsanız, sıfırdan farklı bir tasarım kullanan bir site bölümü oluşturmanıza yardımcı olması için subdomainleri kullanabilirsiniz.
Belki ayrı bir web uygulaması ya da sitenizi geliştirecek web tabanlı bir araç oluşturmak istiyorsunuz. Subdomain kullanmanız işte tam olarak bu avantajları sağlayacaktır.
Subdomain Kullanmanın Dezavantajları
Subdomainler çeşitli amaçlara hizmet etse de, her durum için mükemmel bir seçenek olmayabilirler. Aslında onların da bazı belirgin dezavantajları vardır.
Subdomain kullanırken karşılaşabileceğiniz en büyük dezavantajlar şunlardır:
Uzun Vadeli İşlerde Daha Fazla Çaba Gerektirirler
Bir subdomain kullanırken, temelde sürdürmeniz gereken başka bir proje daha oluşturmuş olursunuz. Destek sitesi oluşturmak için bir subdomain kullanıyorsanız, işiniz daha kolay olacaktır.
Ancak tamamen ayrı bir site oluşturuyorsanız, bu yöntemi kullansanız bile iş yükünüz fiili olarak iki katına çıkacaktır. Alt alan adında oluşturduğunuz sitenizi korumanız, içerik oluşturmanız, düzenlemeniz ve başarılı olması için gereken her şeyi normal ana websitenizdeki gibi yapmanız gerekecektir.
Büyük takımlar için bu bir sorun olmayacaktır, ancak kendi sitelerini yöneten yalnız girişimciler, bu ek iş yükünü yönetilmesi imkansız bulabilir. Bunun yerine, tek bir alan adı seçmek ve ihs.com.tr/blog gibi bir alt klasör kullanmak isteyebilirsiniz.
Tutarsız bir Marka Deneyimi Yaratabilir
Şirket blogunuzu bir subdomainde oluşturmayı planlıyorsanız, tutarlı bir marka deneyimi sunmak için üzerine düşünmeniz gerekmektedir.
Ana web sitenizden farklı bir CMS veya platform kullanıyor olsanız bile, kullanıcılarınız sitelerinizin tümünde aynı hissi yaşayacağı bir marka deneyimi oluşturmak için uğraşmanız gerekecektir.
Ayrı bir CMS kullanıyorsanız, mevcut tasarımınızla bu yeni tasarımı eşleştirmeniz zor olabilir. Veya, mevcut sitenizle eşleşen yeni bir tema tasarlamak için profesyonel bir tasarımcı ile çalışabilirsiniz.
Potansiyel SEO Dezavantajları
Bu noktayı aşağıda daha derinlemesine inceleyeceğiz ancak subdomain kullanırken SEO sorunları yaşamanız oldukça mümkündür.
Genel olarak Google, subdomaininizi ve standart alan adınızı tek bir site olarak görüntüler. Ancak, bu durum her zaman böyle değildir. Belirli bir anahtar kelimeye ilişkin arama sonuçlarına göz atarken, birincil alan adlarının alt alan adlarından çok daha sık listelendiğini göreceksiniz.
Bir subdomain kullanmanın SEO etkileri hakkında daha fazla bilgi edinmek için yazımızı okumaya devam edin.
Subdomain ve SEO
SEO ve subdomainler arasındaki ilişki tartışması hâlâ devam etmektedir. Ancak, genel olarak söylemek gerekirse bir subdomain kullanmak arama sonuçlarınıza direkt olarak zarar vermez.
Geçmişte, bir subdomain, root alan adından tamamen ayrı olarak değerlendiriliyordu. Doğal olarak, insanlar bundan yararlanıyordu ve belirli bir anahtar kelimede sıralanmak için hem alt alan adlarını hem de root alan adlarını kullanıyorlardı.
Google, subdomain ve asıl alan adlarına kabaca aynı şekilde davranarak bunu düzeltti.
Ancak, bazı SEO uzmanları bu düşünceye katılmayacaklardır. Genellikle, belirli bir anahtar kelime için bir subdomaini sıralamada üste çıkarmak, standart Üst düzey alan adı için aynı şeyi yapmaktan çok daha fazla çaba gerektirecektir.
Alt Alan Adı Kullanmak Siteniz İçin Uygun mu?
Umuyoruz ki şu ana kadar sadece “Subdomain (alt alan adı) nedir?” sorusundan çok daha fazlasını cevaplamışızdır. Artık bir alt alan adının ne olduğunu ve neden kullanıldığını bildiğinize göre, bir subdomain kullanmanın aslında web sitenize faydalı olup olmadığını kendinize sormanızın zamanı geldi demektir.
Bazı durumlarda gerçekten mantıklı bir seçenek olabilirler, ancak tek bir birincil alan adı ile çalışmak çoğu web sitesi sahibi için muhtemelen daha mantıklı olacaktır – en azından sitenizin ilk zamanlarında.
Sitenize bir subdomain ekleyip eklememeye karar verirken, yukarıdaki noktaları aklınızda bulundurduğunuzdan emin olun. Neyse ki, IHS Telekom ücretsiz olarak birden fazla subdomain eklemenize izin verir. Bu opsiyon da, mevcut web siteniz için neyin doğru olduğuna karar vermeden önce size deneme yapma imkanı sunmaktadır.