Bazı web site sahipleri, çok önemli olmayacağını düşündüğü için sadece birkaç sayfasını basit ve özensiz bir şekilde bırakır. Zaman geçtikçe bu basitlik ve özensizlik site geneline yayılır ve karmaşık bir web sitesi elde kalır. Eğer siz de web siteniz ve sayfa yapınız üzerine düşünmek için zaman ayırmazsanız benzer bir durumla karşılaşabilirsiniz. Yeterince iyi düzenlenmemiş olan bir web sitesi, kullanıcılar için kafa karıştırıcıdır ve SEO açısından da olumsuz sonuçlar doğurur.
Eğer yeni bir web siteniz varsa ya da yeterince hızlı olmayan bir web sitesine sahipseniz bu haberimizi okuyarak web sitenize biraz zaman ayırmayı tercih edebilirsiniz. Bu haberimiz ile SEO’nuzu geliştirebilir ve gelecek yıllar için sitenizi koruma altına alabilirsiniz.
Web Site Mimarisi Nedir?
Web site mimarisi, bir web sitesini düzenlemek için kullanılan yapıdır. Genellikle bu yapının hiyerarşisi bir piramit şeklindedir.
- En üstte, web sitenizin en önemli sayfası olan ana sayfanız yer alır.
- Bir sonraki seviyede bir sonraki en önemli sayfalarınız (kategoriler) bulunur ve web sitenizin ana menüsünde görmek istediğiniz içeriklerdir.
- Üçüncü seviyede ise kategorilerin de altında bulunan alt kategoriler bulunur. Ardından da ürünlerini içeren diğer tekli sayfalar yer alır.
Bir web site mimarisi, web sitenizi düzenlemenize yardımcı olur. Web sitenizde görünürlük açısından en önemli pozisyonda olan sayfalara öncelik verilirken, ziyaretçilerin sayfalar arası gezinmesi kolaylaştırılır.
Web Site Hiyerarşisinin SEO İçin Önemi Nedir?
İyi organize edilmiş web sitelerinde kullanıcıların gezinme deneyimi daha iyidir. Böylelikle web sitenizde daha fazla kalırlar ve hemen çıkma oranlarınız iyileşir.
Google’ın da en önemli sıralama kriterinin kullanıcı deneyimi olduğunu düşünürsek, kullanıcılarınıza iyi bir gezinme deneyimi sunmalısınız ve web sitenizden hemen çıkmalarını engellemelisiniz. Ayrıca net bir site hiyerarşisi sayesinde Google’ın örümcekleri web sitenizi daha rahat tarayabilir. Sezgisel, net kategoriler ve alt kategoriler içeren web siteleri Google’ın örümcekleri tarafından daha kolay anlaşılır. Böylelikle örümcekler hangi sayfaların daha önemli olduğunu ve birbirleriyle ilişkilerini anlayacaktır.
Sezgisel Site Hiyerarşisi Nasıl Oluşturulur?
Eğer web sitenizin hiyerarşisini daha önceden belirlediyseniz web sitenizi SEO için optimize etmeniz daha kolay olacaktır. Fakat eğer aktif olarak kullandığınız büyük bir web siteniz varsa ve hiyerarşi konusunda eksikleriniz varsa mevcut yapınızı yeni yapıya dönüştürmeniz biraz zorlayıcı olabilir.
- Bir Organizasyon Planı Oluşturun
Atmanız gereken ilk adım web sitenizi en iyi şekilde organize edebilmek için neler yapmanız gerektiğini belirlemektir. Eğer 10’dan daha az sayıda sayfa içeren küçük bir web siteniz varsa bu bölüm nispeten daha kolay olacaktır. Fakat yine de yapılması gereken önemli şeyler var. Eğer onlarca hatta yüzlerce sayfa içeren bir web siteniz varsa bu durum biraz daha karmaşıklaşabilir.
İlk hedefiniz web site hiyerarşinizi olabildiğince basit ve anlaşılır tutmak olmalıdır. Eğer binlerce sayfadan oluşan çok büyük bir web siteniz yoksa hiyerarşiniz en fazla 3 seviye olmalıdır.
Unutmayın ki ideal bir kullanıcı web sitenizde gitmek istediği sayfaya 3 tıklamada gidebilmelidir.
Çoğu online mağazada herhangi bir kategoride yer alan ürünler kategori adının sonuna eklenir. Örneğin bir online kitapçı olduğunuzu varsayalım; bir matematik ders kitabının URL‘si aşağı yukarı böyle olmalıdır:
www.ornekkitapciwebsitem.com/matematik/kitabinismi-ve-ozelligi.html
Böyle bir URL, anahtar kelimeler de içerdiği için ekstra SEO puanı kazanmanıza neden olur ve Google sayfanın ne hakkında olduğunu daha iyi anlar.
- Birincil Kategorilerinizi Tanımlayın
Sayfalarınızı bölmek istediğiniz ana kategorileri dikkatli bir şekilde düşünün:
- İçinde yer alan farklı sayfaları ve ürünleri açıklamalı.
- Web sitenize gelecek olan herhangi bir ziyaretçi için yeterince sezgisel olmalı.
Örneğin; yine bir online kitapçı olduğunuzu varsayalım. Kitapları uzunluklarına ya da kapak renklerine göre kategorize etmeyi tercih edebilirsiniz. Fakat ziyaretçileriniz daha çok yayıncı, yazar, tür gibi kategorilere ayrılmış web sitelerini daha sezgisel bulurlar.
Bir başka deyişle, rastgele kategoriler seçmekten kaçının. Kullanıcılar için en değerli bilgileri kategoriler ile sunun.
- Alt Kategorileri Belirleyin
Web sitelerinin birçoğu alt kategorilere ihtiyaç duymadan sadece ana kategorilerle yetinebilir. Fakat bir online kitapçıysanız birçok alt kategoriye de ihtiyacınız olacaktır. Ziyaretçiler; Bilim Kurgu ya da Tarihi gibi daha spesifik alt kategorileri ziyaret ederek sevdikleri kitapları daha kolay bulabilirler.
Ana kategorilerinizi düşünürken de alt kategorilerinizi düşünürken de müşterileriniz gibi düşünmeye çalışın. Onlara en faydalı olacak kategorileri belirleyin ve kategori isimlerinizin çok uzun olmamasına dikkat edin.
- Sayfalar Arasındaki Tıklama Sayılarını En Aza İndirin
İyi bir web site hiyerarşisinin en önemli özelliklerinden bir tanesi de web sitenizde gezinmek isteyen ziyaretçiler için gezinme işlemlerini kolaylaştıracak bir site menüsüne sahip olmaktır. Eğer ziyaretçiler, web sitenizin herhangi bir sayfasındayken ana menüyü ve tüm ilgili alt kategorileri görebiliyorsa “geri” tuşuna tıklamadan ve gereksiz tıklamalar yapmadan kolaylıkla web sitenizde gezinebilirler.
Yukarıda da bahsettiğimiz gibi; web sitenizi, ziyaretçiyi sadece 3 tıklamayla web sitenizde dilediği gibi gezebilecek şekilde düzenlemelisiniz.
- Internal Linkleri Stratejik Olarak Kullanın
Internal Linkleri yani Site İçi Linkleri kullanarak web sitenizin daha verimli bir şekilde dizine eklenmesini ve Google’ın sayfalarınız arasındaki ilişkiyi daha iyi anlamasını sağlayabilirsiniz. Böylelikle SEO başarınız da artacaktır. Ayrıca anchor text üzerinde de sınırsız kontrol hakkınız olduğu için buralara belirli anahtar kelimeleri yazma şansınız da var.
Internal Linkler, ziyaretçileriniz için fayda sağlar. Web sitenizde bir içerikte bulunurken onlarla alakalı ve yararlı bir başka sayfayı gördükleri zaman tıklamak için daha istekli olurlar. Ayrıca arama motorlarında başarılı performanslar gösteren sayfalarınıza diğer sayfaları ekleyerek o sayfaların da trafiğinin artmasını sağlayabilirsiniz.
Çoğu SEO taktiğinde de olduğu gibi, Internal Linkleri dahil ederken abartmamaya dikkat edin. Sadece ziyaretçiler için uygun ve yararlı olabileceğini düşündüğünüz linkleri ekleyin.
- 301 Yönlendirmelerini Kullanın
Web site hiyerarşisini oluşturmak ve web sitenizi yeniden düzenlemek muhtemelen bazı URL’lerinizi taşımanızı gerektirecektir. Bir sayfanızın URL’sini değiştirdiğiniz zaman bir 301 yönlendirmesi kullandığınızdan emin olun.
Taşıdığınız sayfanın trafiğini kaybetmek istemezsiniz. 301 yönlendirmeleriyle ayrıca Google da sayfanın eskisiyle aynı olduğunu anlayacaktır. Son olarak da belki de en önemlisi, potansiyel ziyaretçilerinizin bozuk bir sayfaya gitmesi kötü bir izlenim ve kullanıcı deneyimi bırakacağınız anlamına geliyor.
Sonuç: Web Site Mimarinizi Tanımlayın
Bir web site hiyerarşisi oluşturmak web sitenizin nasıl görünmesini istediğinizi ve nasıl düzenlenmesi gerektiğini belirlemek için yararlı bir yoldur. Web site hiyerarşisi oluşturmak, site içi SEO için önemli bir adımdır. Ayrıca web sitenizi hem kullanıcılarınız hem de kendiniz için düzenli ve sezgisel tutmanızı sağlar. Hemen IHS Hazır Site paketini satın alarak hazır web şablonlarından birini seçerek web sitenizi oluşturabilir, seo uyumlu bir şekilde içeriğinizi tasarlayabilirsiniz.
2 yorumlar
Makale güzel bilgilendirme için teşekkürler. Domainde ihs den kampanya bekliyorum bu arada 🙂
Bılgı ve makale ıcın tesekurler