IHS Blog

XML Sitemap Oluşturmak ve Optimize Etmek İçin 13 İpucu

xml-sitemap-olusturmak-optimize-etmek-icin-13-ipucu

Bir site haritası oluşturmak herhangi bir web sitesinin optimizasyonu için oldukça önemli bir noktadır. Site haritaları, web sitenizin yapısını arama motorlarına bildirir ve ayrıca aşağıdakiler gibi bazı meta verileri de içerir:

Site haritaları ayrıca şu yönleriyle öne çıkıyor:

Site haritaları adından da anlaşıldığı gibi, arama motoru botlarının sitenizdeki en önemli sayfaları bulmalarına ve keşfetmelerine olanak sağlar. Haberimizin devamında bir site haritasını nasıl oluşturabileceğinizi ve optimize etmek için dikkat etmeniz gereken noktaları ele alacağız.

  1. Otomatik Olarak Bir Site Haritası Oluşturmak İçin Araçlar ve Eklentiler Kullanabilirsiniz

Herhangi bir XML Sitemap oluşturma aracınız varsa ya da Google XML Sitemaps gibi bir araç kullanıyorsanız bir site haritasını kolaylıkla oluşturabilirsiniz.

Aslında bu konuda en mantıklısı Yoast SEO’yu kullanmak olabilir. Yoast SEO eklentisini tercih ederek doğrudan bir XML site haritasına sahip olabilirsiniz.

Bunlara alternatif olarak dilerseniz bir XML site haritasının kod yapısını inceleyerek, manuel olarak bir site haritası oluşturabilirsiniz. Teknik olarak tek ihtiyacınız olan şey; her URL’yi birbirinden ayıran ve yeni satırlara yazan bir metin dosyası. Fakat bir hreflang uygulamak istiyorsanız eksiksiz bir XML site haritasına ihtiyacınız var demektir. Bu yüzden bir araç kullanarak işleri sizin yerinize yapması mantıklı olacaktır.

Site haritasını oluşturmak konusunda daha fazla bilgiye ihtiyacınız varsa buradan ilgili haberimizi görebilir ve diğer araç seçeneklerinizi inceleyebilirsiniz.

  1. Site Haritanız ile Google’ı Entegre Edin

Site haritanızı Google’a tanıtmak için Google Search Console‘u kullanabilirsiniz. Ardından dashboard aracılığıyla Crawl – Sitemaps – Add Test Sitemap adımlarını izleyin.

Herhangi bir sorun olup olmadığını görebilmek ve hatalarınızı kontrol edebilmek için Submit Sitemap seçeneğine tıklayın ve sonuçları inceleyin. Bu konuda ideal olan dizinlenen sayfa sayısının gönderilen sayfa sayısıyla aynı olmasıdır.

Site haritanızı Google’a tanıttığınız zaman Google hangi sayfalarınızın daha yüksek kaliteye sahip olduğunu ve dizine almaya değer olduğunu bilecektir. Fakat yine de bu ilgili sayfaların garanti olarak dizine alınacağı anlamına gelmiyor.

Dizine alma işlemleri olmamış olsa bile yine de site haritaları oldukça yararlıdır. En azından Google’ın web sitenizin yapısını anlamasını sağlar ve hatalarınızı görüp düzeltebilmenize olanak tanır.

  1. Site Haritanızda Yüksek Kaliteli Sayfalara Öncelik Verin

Sıralama söz konusu ise sitenizin genel kalitesi oldukça önemli bir faktördür. Site haritanız, arama motoru botlarını sitenizdeki kalitesiz sayfalara yönlendirirse, arama motorları web sitenizin kalitesiz olduğunu düşünecektir ve ziyaretçilerin ziyaret etmesine değmeyeceğine karar verecektir. Bu da sıralamalarınızı olumsuz etkiler.

Bu yüzden botları sitenizin en önemli sayfalarına yönlendirin. Bu sayfalar genellikle şöyledir:

  1. İndekslenmeyen Sayfalarınızı İgnore Edin

Dizine eklenme konusunda en çok can sıkan şey, hangi sayfalarınızın dizine eklenmediğini bilmiyor olmanızdı. Örneğin; 20.000 sayfanız gönderildiyse ve bunlardan 15.000 tanesi dizine eklendiyse arama motoru tarafından hangi 5.000 sayfanın sorunlu olduğu önceden söylenmiyordu. Bu durum özellikle benzer ürünlere sahip olan e-ticaret web sitelerinde sık sık yaşanırdı.

Dizine eklenmeyen sayfalar konusunda yapılabilecek pek fazla şey yoktu. Ürün sayfaları farklı XML site haritalarına ayırmak ve tüm sayfaları tek tek test etmek sorunun çözümü konusunda iş görüyordu fakat çok fazla emek gerektiriyordu.

Google Search Console kısa süre önce bir güncelleme yayınladı ve bu can sıkıcı durumun önüne geçildi. Artık sorunlu sayfalar listeleniyor ve ardından yapmanız gereken tek bir şey kalıyor: Sorunlu sayfaları bulduktan sonra bu sayfaları “noindex” olarak işaretlemek. Böylelikle genel site kalitenizde düşme olmayacaktır.

  1. Site Haritanıza URL’lerinizin Sadece Kanonik Sürümlerini Ekleyin

Birbirine çok benzeyen ürünleri içeren sayfalarınız varsa (aynı ürünün farklı renkleri gibi), Google’a bu ürünler için bir “main (ana)” sayfanız olduğunu söyleyebilirsiniz. Bunun için de “rel=canonical” etiketini kullanmanız gerekiyor. Bu etiketin tam olarak ne olduğu hakkında ayrıntıya ihtiyacınız varsa buradan ilgili haberimize ulaşabilirsiniz.

  1. Mümkün Olduğunca Robots.txt Kullanın

Bir sayfanın dizine eklenmesini istemediğiniz zaman “noindex,follow” etiketini kullanan meta robotları kullanmalısınız. Böylelikle ilgili sayfaların Google tarafından dizine eklenmesini önlersiniz ve benzersiz bağlantınızı korursunuz.

Bu ayrıca arama motoru sonuç sayfalarında görünmemesini istediğiniz yan sayfalar için de faydalıdır. Google’ın önemsiz olan sayfaları ana sayfalarınız yerine dizine eklediğini fark ederseniz robots.txt dosyasını kullanmak isteyebilirsiniz. Robots.txt dosyasının tam olarak ne olduğu konusunda daha ayrıntılı bilgi almak için ilgili haberimizi okuyabilirsiniz.

  1. Site Haritanıza “noindex” URL’lerinizi Eklemeyin

“noindex” kullandığınız sayfaları Google’ın görmesi için site haritanıza eklerseniz, Google’a hem “Bu sayfa önemli, mutlaka dizine eklemelisiniz.” mesajı verirsiniz hem de “Bu önemsiz sayfayı dizine eklemenize izin vermiyorum.” mesajı verirsiniz. Böyle bir tutarsızlık sıkça görülür ve yapılmaması gereken hatalardan biridir.

  1. Büyük Siteler İçin Dinamik XML Site Haritaları Oluşturun

Büyük web siteleri için tüm meta robotları takip etmek imkansızdır. Bu yüzden XML site haritanıza bazı kurallar tanıtmalı ve ilgili işlemleri onun yapmasını sağlamalısınız. Bu da biraz teknik bilgiyi gerektiriyor.

  1. XML Haritalarının Yanında RSS/Atom Feed’lerini Kullanın

RSS/Atom Feed’leri, bir sayfayı güncellediğiniz zaman ya da bir sayfaya yeni bir içerik eklediğiniz zaman bunları arama motorlarına aktarır. Google’ın arama motorlarının hangi sayfaları dizine eklemesi gerektiğini bilmeleri için ve güncelleme yapıldığı zaman takip edebilmeleri için hem site haritalarını hem de RSS/Atom feedlerini kullanmanızı öneririz.

  1. Değişiklik Zamanlarını Sadece Önemli Değişiklikler Yaptığınız Zaman Güncelleyin

Sayfanızda herhangi bir önemli değişiklik yapmadığınız halde değişiklik zamanınızı güncelleyerek arama motorlarını kandırmaya çalışmayın. Çok fazla ayrıntı vermeden aksi durumda ne olacağını söyleyelim: Google tarafından yok sayılabilirsiniz.

  1. Öncelikli Ayarlara Çok Takılmayın

Bazı site haritaları hangi sayfaların en önemli olduğunu arama motorlarına açıklamak için “Öncelik” sütunlarını kullanır. Uzun süredir bu özelliğin iş görüp görmediği tartışılıyordu. Google’ın kadrosunda yer alan Gary Illyes bu konu hakkında geçtiğimiz yıl bir tweet attı ve bu özelliği yok saydıklarını söyledi.

  1. Dosya Boyutunu Mümkün Olduğunca Küçük Tutun

Site haritanız ne kadar küçük olursa sunucunuz o kadar az zorlanır. Google ve Bing 2016 yılına kadar maksimum site haritası dosya boyutunu 10 MB olarak kabul ediyordu fakat 2016 yılında boyut maksimum 50 MB olacak şekilde belirlendi. Fakat 50 MB’ın tamamını kullanmak yerine dosya boyutunuzu mümkün olduğunca küçük tutmanızı tavsiye ediyoruz.

  1. Sitenizde 50.000’den Daha Fazla Sayfa Varsa Birden Fazla Site Haritası Kullanın

Site haritası başına 50.000 URL sınırınız var. Bu sınır çoğu site için yeterlidir fakat 50.000’den daha fazla URL içeren siteler birden fazla site haritası oluşturmak zorunda. Büyük e-ticaret web siteleri bu konuda örnek olarak verilebilir.

Site haritaları ve nasıl oluşturulmaları gerektiği hakkında daha fazla bilgiye ihtiyaç duyuyorsanız buraya tıklayarak ilgili haberimizi görebilirsiniz.

Exit mobile version